Viimase aasta tihedad eelarvekärped puudutavad otseselt ka avaliku sektori töötajate tasu kärpeid. Teatavasti koosneb riigiametniku palk palgaastmele vastavast palgamäärast koos diferentseeringuga, staazitasust ja vahel ka muudest lisatasudest.
Tasu vähendamine tekitab küsimsu: kuidas aga on võimalik ametniku palka vähendada seoses asutuse eelarve vähendamisega ja ühepoolselt ära võtta diferentseeringut, kui diferentseering ei ole määratud tähtajaliselt vaid tähtajatult ja ka mitte konkreetse suunitlusega. Kui töötaja ikkagi palga vähendamisega nõus ei ole, kas siis on ainus lahendus koondamine?
Luule Käis selgitab, et vajadus palkade vähendamiseks on tingitud praegusest erakorralisest olukorrast seoses majanduslangusega ning sellekohast regulatsiooni ei maksa otsida praegu kehtivast avaliku teenistuse seadusest. Üldjuhul tehakse palgakärped ametnikega kokkuleppel ja seda peamiselt mitmesuguste lisatasude vähendamise või nende maksmise lõpetamise teel. Kuna diferentseering kujutab endast ametipalga suurendust, on selle vähendamiseks kindlasti vaja nõusolekut. Selle puudumine toob tõenäoliselt kaasa kohtuvaidluse. Ei ole välistatud, et eelarve vähendamine võib tingida teenistuse ümberkorraldamise, mis omakorda võib kaasa tuua koondamise vajaduse. Igati mõistlik oleks jõuda selles asjas kokkuleppele.