Autosõidus on nii rutiini, vastutust kui ka loomingut

Autojuhtimine ja autojuhina mööda maailma kulgemine on võimalus liikuda kiiremini ja mugavamalt üha kaugemale. Kuid see on ka vastutus.

Vanasti öeldi, et mehed on autode maailmas rohkem kodus kui naised. Tänapäeval see enam naljalt paika ei pea ja keegi ei kipu nii enam eriti ka ütlema. Sest on naisi, keda tõmbab autode maagia vägagi ja nad on ennast autode tehnilise külje pealt rohkemgi harinud kui mehed. Selles loos on aga siiski just meeste mõtted autodega ja autojuhiks olemisega seoses. Raamatupidamisfirma omanik Raido Valdre ja tuntud loomeinimene Tamur Tohver jagavad oma arvamust teiega.

Miks olete üldse autojuht - mis ajendas teid omal ajal lubasid taotlema?

Raido: „Autojuhtimine on tänapäeval üsna elementaarne tegevus. Juhilubasid tegema ajendas vajadus autoga sõita ning auto oli lubade tegemise hetkel juba olemas. Aasta oli siis 1992. Eestis on siiski autosõit ajavõit!“

Tamur: „Lubasid ajendas tegema 1990. aastal suurema liikumisvabaduse vajadus ning tekkis esimene isiklik sõiduauto. Tol ajal toodi Soomest Ladasid, ma tõin Datsun Cherry, kümme aastat vana ja varuosasid mitte kuskil. Aga kolm aastat pidas vastu. Liikumisvajadus tulenes eelnevast elust: palju tuttavaid kooliteatritest ja alates 13-ndast eluaastast malevates... Päris malevates. Üle Eesti.“

Millise automargiga hetkel sõidate ja mille järgi auto valisite?

Tamur: „Sõidan Renault Megane II Dynamic De Luxe’ga, universaal, 2004. aastast, musta värvi. 2000 läksin ostma kasutatud Volvot, sama salong müüs ka Renault’sid. Valik “kasutatud Volvo / uhiuus Renault” ja uudishimu (Renault oli äsja Eestisse tulnud ja mitte levinud) kallutasid mind Renault’ ostma. 2004 vahetasin auto lihtsalt sama margi uuema mudeli vastu. Siiani pole kahetsenud: tundlik, mugav, turvaline ja ökonoomne. Käivitub, lukustub ilma võtmeteta. Nagu vanasti lastele öeldi: anna signaali ja läheb käima.“

Raido: „Hetkel sõidan tumesinise seitsmeaastase Mercedesega. Hindan autode puhul saksa kvaliteeti, mugavust ja ohutust - seetõttu sai valitud Mercedes.“

On teil olemas unistusteauto, mis võib-olla liiga kallis?

Tamur: „Üht kindlat ei ole. Käsitlen autot kui tarbevahendit ja hindan seetõttu kõiki aspekte korraga, kuid autol peab olema lisaks sisule ka esteetiline välimus. Näiteks nagu MINI, Jeep Cherokee, Jaguar, Land Rover, Hummer, Volvo Amazon ja XC90, Chrysler PT Cruiser, Porche Cayenne. Ja mitte tingimata selles järjekorras.“

Raido: „Ei, mul ei ole unistusteautot. Auto on minu jaoks siiani olnud tarbeese ning valiku teen vastavalt võimalustele.“

Kuidas võiksid kaasliiklejad Tallinna tänavatel iseloomustada teid kui autojuhti?

Raido: „Usun, et mind võiks iseloomustada kui teistega arvestatavat ja korrektset juhti. Üritan liikluseeskirju mitte rikkuda ning ohutult liigelda – seda nii enda kui kaasliiklejate jaoks.“

Tamur: „Raske öelda, kuidas iseloomustaksid. Püüan peatuda vöötraja ees, lasen ummikutes teisi juhte kõrvalt ja kõrvaltänavatelt vahele, annan bussile teed, lülitan suunatule enne pööret sisse, ei pargi Hummerit invaliidi kohale, ootan kannatlikult roheliste lehtede taga… Aga sõidan ka rullnokki karpi, signaali lasen närvilistele vastu ja lähen vahel mõttetu võidukihutamisega kaasa. Hetkeks, kui kaasliiklejate nahaalsus ja hoolimatus vihastab.“

Kas distsiplineerite end tihti, et jalg ei vajuks liiga tugevalt gaasipedaalile? Või olete loomuomaselt ettevaatlik inimene?

Raido: „Võib küll öelda, et tuleb ennast disiplineerida, et mitte kiirust ületada. Tihti ju ei tunneta, et kiirus on kasvanud lubatust suuremaks ja tuleb ikka pilk spidomeetrile heita.“

Tamur: „Loomuomaselt olen lihtsalt rahulik inimene. Aga ka sellisel on hea autoga heal maanteel raske end normidesse suruda. Samas mõttetuid riske ma ei võta ja keset Tartu maanteed püüan kolmandat rida mitte tekitada.“

Olete sõitnud oma autoga ka välismaa teedel? Millistes riikides ja kuidas nende liiklust iseloomustaksite?

Tamur: „Väga vähe. Soomes, Lätis. Mõlemas on liiklus minu jaoks üsna sama, mis meil. Soome paljukiidetud ettevaatlikus on siis meist kolmest vast kõige kõrgem. Teede kvaliteet läheb põhjast vaadatuna segasemaks kusagil enne Riiat.“

Raido: „Olen tihti sõitnud rendiautoga Lõuna-Euroopas (Hispaania, Itaalia, Kanaarid). Teede kvaliteet on muidugi võrreldamatult parem. Palju on mitmerealisi eraldatud kiirteid, mis teeb sõitmise kiireks, mugavaks ja ohutuks. Suurlinnades on liiklus tihe ja tipptunnil ummikud.“

Oletage – te saaksite muuta kolme momenti Tallinna liikluses. Mida muudaksite ja miks?

Tamur: „Normaalne kõiki punkte siduv jalgrattateede võrk ja kohe! Kõige hullem on linnaosade side kesklinnaga. Meetrilaiune mahamärgitud joontevahe autosõiduteel on mõlemale poolele ainult kõrgendatud risk. Invakohtadele parkijate karm kasvatamine. Kolmandaks: saaks kahe esimesega hakkama.“

Raido: „Kõik muutused on seotud suurte investeeringutega ja annan endale aru, kust me tuleme ja kus me oleme. Muudaksin suured liiklussõlmed mitmetasandilisteks, välja arendada tuleks Tallinna ringtee(d) ning luua toimiv, kiire, mugav ja puhas rööbastransprt äärelinna elamurajoonidega.“

Nüüd aga oletage – teile kingitakse miljon krooni, et osta uus auto. Millise margi valite ja miks?

Tamur: „Ühe asemel võtan kaks. Ühe linnasõiduks ja ühe mäe-metsasõiduks. Et tunneks end mõlemal pool hästi ja seda mõlemat poolt minus on. Sel juhul ei oma margid tähtsust, aga ilmselt kaldub see linnasõiduk Euroopasse ja metsa oma Jaapanisse.“

Raido: „Mercedes või Audi. Nagu juba ütlesin, hindan saksa kvaliteeti, mugavust ja ohutust.“

Kas autosõidu ajal meeldib teile mõelda loomingulisi mõtteid? Näiteks maakandi rahulikel teedel?

Tamur: „Jah, nii on. Muusika tõstab rattad õhku, summutab müra ning ongi nagu filmis – oled enesega ja kõik libiseb mööda. Hetk peatub, mõte teravdub.“

Raido: „Autoga sõit on suhteliselt automaatne tegevus, mistõttu autorool on tõepoolest koht, kus võimalik rahulikult mõtteid mõlgutada. Kas loomingulisi või praktilisi, sõltub meeleolust.“

Kus asuvad need teed, kus teile ja teie autole meeldib kõige rohkem sõita?

Tamur: „Kunagi olin vaid Saaremaa suur patrioot – meri lapsest saadik lähedal ja kuidagi teine manner. Paar aastat tagasi leidsin eneses Otepää kandi. Auto valiks muidugi võimalikult siledaid teid, mina vaheldusrikkaid.“

Raido: „Need teed ei asu Eestis. Raske on rõõmu tunda aukudes loksumisest või Tallinn-Tartu maanteel veokitest möödasõitu üritades.“

Kas töö ja teie auto on väga tihedalt seotud?

Tamur: „Väga tihedalt ei ole, aga suur auto on hea – vahel vaja mahutada näitlejaid või võttegruppi või tehnikat.“

Raido: „Ei ole tihedalt seotud. Minu töö möödub enamasti kontoris ja autot kasutan tööle ja koju sõiduks.“

Kas kardate midagi seoses autosõiduga?

Tamur: „Lohakaid kihutajad on ebameeldivad ja nahaalseid suunatuledeta ettekeerajaid rammiks hea meelega.“

Raido: „Annan endale aru, et iga sõit (eelkõige maanteel) on seotud riskiga kaotada elu või tervis. See risk võib olla küll imeväike, aga see ei ole olematu. Samas ei tähenda see seda, et ma kardaks sõita.“

On teil õnnestunud seni autoõnnetusi vältida? Kui jah, siis mis on aidanud?

Tamur: „Aidanud on kiire reaktsioon, etteaimamine ja kogu platsi jälgimine nagu korvpallis.“

Raido: „Mul ei ole õnnestunud vältida. Küll ei ole ma neist ühtegi ise põhjustanud. Autoõnnetuste vältimisel on põhireegel sõita lubatud piirkiirusega. Samuti on vaja olla tähelepanelik ja ettevaatlik.“

Milline on pikim vahemaa, mida olete autoga ühe korraga ja jutti läbinud?

Raido: „Tallinast Riiga. Üldiselt mulle ei meeldi pikki vahemaid autoga läbida ja seda eriti mitte ise roolis olles. Eelistan kasutada lennukit, laeva, ronge.“

Tamur: „Pikim vahemaa on ühel päeval ringi mööda Eestit üle tuhande kilomeetri. Vedasime ühe projekti käigus ise eesti keele õppematerjale vene õppekeelega koolidesse, sest puudus vastav kullerteenus. Õppisime ja söövitasime palju mällu nendest kogukondadest, mida nägime, ka tühjadest küladest. Antud juhul oli just auto see vahend, mis sellist isiklikku kogemust võimaldas. Tallinna ja Riia vahet sõitsin pidevalt, kui lavastasin Läti Raadios kuuldemängu. Ei sugugi pikem ots kui Tallinn-Pühajärve, aga mitu asja jõuab ritta mõelda. Mitu filmi elada.“


Osale arutelus

  • Aive Antsov

Toetajad:

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Profit - lihtne ja funktsionaalne majandustarkvara

Profit on lihtne, aga funktsionaalne äritarkvara, mis sõltuvalt valitud moodulitest sobib nii väike- kui suurettevõtetele. Tarkvara katab tüüpilise ettevõtte igapäevased vajadused tänu erinevatele moodulitele, mis on omavahel täielikult integreeritud.

Innovatiivne ja suurte võimalustega Microsoft Dynamics NAV

Keskmistele ja suurtele ettevõtetele mõeldud Dynamics NAV on Microsofti majandustarkvaradest globaalselt enim müüdud ja kiiremini arenev lahendus, mida on viimasel kümnendil jõuliselt arendatud.

Valdkonna tööpakkumised

Uudised

Tööriistad