Mida süüa, et paremini näha, II osa

Aastate kogunedes kipub inimestel nägemine halvenema. Näiliselt pole silmadel
otsest seost toitumisega, ometi aitab õige toit nägemist säilitada.

Silmad vajavad muudki

Kogu organism peab olema tasakaalus ja saama kõikvõimalikke toitaineid füsioloogiliste normide piires. Loomulikult vajab üks organ kindlasti rohkem mingit toitainet kui teine. Ja sellepärast peame teadma, mis aitab ühest või teisest haigusest teatud eluperioodil hoiduda. Silmad vajavad nägemise kaotamise hirmus just eelpool nimetatud toitaineid rohkem kui teisi.

Ei tohi unustada ka teisi vitamiine, nagu B-grupi vitamiinid ja kindlasti B12. Neid saame parajal määral, kui sööme täisteraviljatooteid, kaunvilju, maksa, mune, kala, veretooteid, köögivilju jm. Ei saa läbi ka tsingi ja seleenirikaste toiduaineteta.

Tsinki peetakse asendamatuks võrkkesta ainevahetuses ja läätse talitluses. Tsink koos vitamiiniga A osaleb nägemispigmentide moodustamises. Tsingi puudus põhjustab kanapimedust isegi siis, kui vitamiini A on piisavalt. Tavaliselt tsingi puudust ei teki, sest peab ikka sööma liha (keskmiselt 5,5 mg/100 g kohta), vähemalt paar korda nädalas. Taimetoitlastel puudub toidus liha ja sellega kaasneb risk silmanägemise vaeguseks.

Tsinki leidub veel maksas (9,0 mg/100 g kohta), mereandides, munakollases (3,8 mg/100 g kohta), piimas, kuid väga vähe täisteraviljatoodetes, rohkem idudes (18 mg/100 g kohta) ja üsna palju seemnetes (seesami seemnetes 10 mg/100 g kohta). Heaks nägemiseks võiks tsingi ööpäevaseks normiks lugeda 15 mg, vanematel võib seda hulka suurendada.

Seleeni osa on suur meie vananemisprotsessis ja vähist hoidumisel. Kuid ka silmade korrashoiul on sel mikroelemendil suur osa. Seleeni defitsiiti pole eriti märgatud, kui tarbime mõõdukalt mereande, muna-liha, täisteratoite, kaun- ja aedvilju, piimatooteid. Eriti kasulikud on herned ja spargelkapsas, just aiapidaja oma aias kasvatatud.

Abi loodusest

Nagu eelpool kirjas, aitab nägemist parandada õigete toiduainete valik toidus. Kuid palju on ka looduses taimi, mida tavapäraselt ei kasuta, kuid mis silmaprobleemide korral oleksid vajalikud. Paljudel ravimtaimedel on põletikuvastane, valuvaigistav, silma nägemisfunktsioone taastav ja siserõhku alandav toime.

Taimede kõrval ei tohiks unustada ka mett. Nägemist aitavad parandada: aaloemahla ja rohelise tee kompressid, pohla- ja jõhvikamahla joomine, teelehe mahla kompress ja nõmm-liivatee ning veiste-südamerohutõmmise sissevõtmine.

Silmanägemist võib taastada, kui igal hommikul külma põldosjateega loputada silmi (enda kogemus). Ei tohiks unustada, et mustikad sisaldavad lisaks vitamiinidele hulga silmadele kasulikke toimeaineid ja neid peaks lausa iga päev sööma (parandavad nägemist). Apteegipreparaadid on aeglase toimega, seepärast peab nende tarvitamine olema pikaajaline, eriti silmade ülekoormusel.

Hästi mõjuvad ka karotiinikapslid. Seda õli (karotiini ja E-vitamiinipomm!) võib ise teha:
- riivi paar hästi värvikat porgandit, vala üle toiduõliga
- sule purk, kaant mitte täielikult sulgeda, keeda vesivannil 2 tundi, kurna jahtumisel
- hoia külmikus pikemat aega ja võta igal hommikul 1 spl 20 min enne sööki
- kasuta õli pikemat aega.

Olen selle tehnoloogia ise avastanud ja pean väga praktiliseks, sest siis ei pea igal hommikul porgandit riivima. Kasutada saab seda imeilusa oranži värvusega õli küpsetistes ja edukalt suppides, putrudes. Ja mitte ainult toidus, võite määrida ka nahale elastsuse ja jume andmiseks. Karotiin talub kuumtöötlemist, kui seda teha mõõdukal temperatuuril.

Silmadele nii vajalik karotiin on hästi omastatav ka porgandi- või peedimahlast, samuti hästi peenestatud toorsalatist (lisatud kindlasti õlikastet). Toore porgandi tervena söömisel omastub karotiini organismi väga vähe. Ärge kartke porgandiga liialdamist, organism võtab sealt just talle vajaliku! Küll aga peab olema ettevaatlik karotiinikapslite ja A-vitamiini tilkade ülemanustamisega (mürgistumise oht).

Osale arutelus

  • Aive Luigela

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Veebipõhine Microsoft Dynamics NAV majandustarkvara terviklahendus

Tänapäeva ettevõtete väljakutseks on pidev ärikeskkonna muutumine. Majandus- või äritarkvara peab seejuures olema paindlik, kasvama koos ettevõttega. Samas tuleb koguda ja vaadata oma andmeid täiesti uuel viisil, et teha tuleviku otsuseid, mitte konstateerida minevikku. Majandustarkvara peab olema kaasaegne, hästi integreeritud ja aitama tööaega kokku hoida.

Taavi Majandustarkvara

Taavi Majandustarkvara iseloomustab laialdane funktsionaalsus, integreeritavus ja hea klienditugi. TAAVI Majandustarkvara aitab ettevõttel luua tervikliku integreeritud infosüsteemi, mis käib pidevalt ajaga kaasas.

Valdkonna tööpakkumised

Taxify is looking for an ACCOUNTANT

Taxify OÜ

17. detsember 2017

Maxima otsib FINANTSANALÜÜTIKUT

Maxima Eesti OÜ

22. detsember 2017

Uudised

Tööriistad