Finantsauditi ettevalmistamine avaliku sektori asutuses

Käes on aeg majandusaasta lõpetamiseks ning taas on oluliseks teemaks kujunemas
aastaaruandele hinnangu andmine. Asutustel, kellel on oma audiitoriga
ka 2006. aasta majandusaasta aruandele hinnangu andmiseks leping
sõlmitud või teenistuses oma siseaudiitor, kes antud
ülesande täidab, on hästi. Kindla partneri puudumisel
on aga viimane aeg teema juhtkonnani viia.

Audiitori tulles valitseb enamasti ärev õhkkond. Mõned isegi kardavad. See, et tegemist on lihtsate inimestega, kelle igapäeva tööks on auditeerimine, ununeb tihti. Loomulikult on ka asutusi, kus audiitor ei ole enam ammu halb külaline vaid hoopis nõuandja ja kindlustunde tooja.

Asustus ise saab aga audiitori tulles juba ise palju ära teha, et ennast kindlamalt tunda ning ootamatult tuvastatud puudusi vältida. Valdkonnad, millele aastaaruandele hinnangu andmisel tähelepanu pööratakse, on ju iga raamatupidaja arvutis olemas. Ei ole sugugi enneolematu analüüsida aastaaruannet iseseisvalt ning leida bilansiread, mis on olulise suurusega ning millele audiitor kindlasti tähelepanu pöörab. Bilansi rida, mis moodustab 0,9% bilansi või eelarvemahust ilmselt audiitorile suurt huvi ei paku. Võttes avaliku sektori asutuse korral kõrvale rahandusministeeriumi kodulehel üleval oleva finantsauditi käsiraamatu lisad, kus väga lihtsalt välja toodud, mida audiitor peab bilansi või tulemiaruande rida analüüsides jälgima, saate tekitada endale kontrollküsimustiku, kas kõik vajalikud punktid on täidetud. Kuigi enamus raamatupidajatele tundub kindlasti elementaarne, et aasta lõpus tuleb läbi viia nõuete ja kohustuste inventuur, on meie praktikas tihti juhtumeid, kui audiitor on sunnitud aruandesse kirjutama, et vastavad inventuurid on läbi viimata, mistõttu ei saa rea õigsuses kindel olla. Ka näiteks nõuete hindamine on valdkond, milles tihti esineb puudusi.

Põhivarade ja varude rida hinnates jälgib audiitor kindlasti inventuuride läbiviimise korrektsust – kuidas on vormistatud lugemislehed, kas need on vajalike inimeste poolt allkirjastatud, kas lõppakt on juhi poolt kinnitatud jne. Parim lahendus on loomulikult see, kui audiitor saab juba inventuuride läbi viimise ajal protseduuri vaadelda.

Avaliku sektori asutuse korral on auditeerimise eesmärgiks tehingute sihi- ja eesmärgipärasuse hindamise kõrval ka tehingute seaduslikkus, mille käigus omakorda kindlasti tähelepanu riigihangete läbiviimisele pööratakse. Analüüsides saldosid, on lihtsasti võimalik välja tuua ettevõtted, kelledega on tehtud tehinguid mahus, mis eeldas riigihanke läbiviimist või riigihanke deklaratsiooni esitamist. Samuti hanked, mis eeldasid kolme pakkuja olemasolu.

Seega saab asutus ise teostada efektiivset enesekontrolli kasutades selleks avalikult olemasolevaid materjale. Ja loomulikult tuleb antud materjale kasutada oma asutuse tegevuse parendamiseks mitte audiitorite eest vigade peitmiseks. Iga audiitor eeldab ning loodab, et audit viiakse läbi selleks, et soovitakse saada tagasisidet juhtkonna otsuste ja asutuse tegevuse kohta eesmärkide saavutamisel mitte lihtsalt nõude täitmiseks.

Vaata lisaks www.siseaudiitor.ee
Raamatupidaja.ee koolitus Miks ja mis huvitab audiitorit avaliku sektori asutuse aastarauannet auditeerides

Osale arutelus

  • Siiri Antsmäe

Toetajad:

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

e-arveldaja – raamatupidamise tarkvara alustavale ja väikeettevõtjale (esimene aasta tasuta)

e-arveldaja on veebipõhine tarkvara, mis sobib hästi just alustavale ja väikeettevõtjale, aga ka mittetulundusühingule ning sihtasutusele. Sellel on tänaseks juba üle 5300 kasutaja.

TAAVI PALK – parim valik kõigile palgaarvestajaile

Töötasude arvutamist ja maksustamist puudutava seadusandluse igaaastane muutumine ja uute peensuste jätkuv lisandumine on palgaarvestusest teinud ühe komplitseerituma valdkonna finantsarvestuses.

Valdkonna tööpakkumised

Uudised

Tööriistad