Aastaaruande ja tehingute seaduslikkuse auditeerimine

Avaliku
sektori asutuse aastaaruandele hinnangu andmise kõrval tuleb
anda hinnang ka tehingute seaduslikkusele.

Kuna aastalõpp on lähedal, on paljud avaliku sektori asutused hakanud läbi viima aastaaruande auditeerimise hankeid. Hangete läbiviimisel aga ei osata kahjuks eristada avaliku sektori ja erasektori asutuste aastaaruande auditeerimise erinevust, mistõttu pakuvad audiitorbürood, kellede põhitegevuseks on erasektori asutuste auditeerimine, audititeenust, mis ei vasta avaliku sektori asutuste auditeerimisalastele ettekirjutustele.

Avalikus sektoris reguleerib auditeerimist Rahandusministeerium. Välja on antud erinevad juhismaterjalid, millest tuleb avaliku sektori siseaudiitoril, kes ka oma asutuse majandusaastaaruandele hinnangu annab, lähtuda. Juhisteks on Finantsauditi käsiraamat, Siseauditi hea tava, Riskide hindamine avalikule sektorile. Samuti tuleb siseaudiitoril lähtuda rahvusvahelistest siseauditi standarditest ja rakendussuunistest ning eetikakoodeksist. Siseaudiitoriks pürgijale esitatavad nõuded on toodud Vabariigi Valitsuse määruses (viide jaluses 1).

Erasektori audiitorid lähtuvad aga hoopis teistest alustest - Audiitortegevuse seadus, Auditeerimiseeskiri, Rahvusvahelise Audiitorite Föderatsiooni (IFAC\'i) poolt välja annavad Rahvusvahelised auditeerimisstandardid (RAS). Audiitori kutse omistatakse läbi kutseeksami.

Loomulikult kehtivad RAS’d ka siseaudiitoritele, kuid tulenevalt Rahandusministeeriumi juhistele erinevad erasektori ettevõtte ja avaliku sektori asutuse aastaaruandele hinnangu andmine teineteisest oluliselt.

Kui erasektori audiitor viib auditit läbi lähtudes eesmärgist anda aastaaruandele hinnang, siis avaliku sektori asutuse aastaaruandele hinnangu andmine kuulub mõiste alla “finantsaudit”. Finantsaudit koosneb mitmest osast, millest vaid üheks on aastaaruandele hinnangu andmine. Selle kõrval tuleb anda hinnang ka tehingute seaduslikkusele. Lisaks hõlmab finantsaudit endas erinevaid alateemasid - näiteks auditeeritavas üksuses tehtud juhtimisotsuste aususe ja sobivuse auditeerimine.

Toodud erinevuse mitteteadmine ongi põhjuseks, mis võimaldab erasektori audiitoritel nõuetele mittevastavat teenust pakkuda. Analüüsides erasektori audiitorfirmade poolt pakutavaid hinnapakkumisi, selgus, et ligikaudu 10 miljonilise bilansimahuga asutuse aastaaruandele hinnangu andmise eest küsitakse enamasti 10-15 000.- EEK. Vastavalt siseaudiitorite koolitusele, kulub ühe finantsauditi läbiviimiseks ligikaudu 1000-1200 töötundi. Sellise mahuga on võimalik anda hinnang nii aastaruandele kui tehingute seaduslikkusele. Jagades aga erasektori audiitorite poolt pakutava teenusehinna tavapärase audiitori tunnihinnaga, mis jääb enamasti 400 ja 1000 krooni vahele, näeme, et võttes tunnihinnaks madalaima määra viib teenusepakkuja auditi läbi 25 tunniga! (10 000/400) Sellise mahus läbi viidud aruannet ei saa aastaaruandele hinnangu andmisel aluseks võtta ei valitsemisala ministeerium ega Riigikontroll.

On selge, et iga asutuse juht ei soovigi saada põhjalikku aruannet, mis oleks talle abiks juhtimisotsuste tegemiseks. Sõltuvalt juhi ootustest ei pruugi tellija nõuda audiitorilt just 1000 töötundi, kuid alla 200 töötunni ei ole võimalik audiitoril anda juhile kindlustunnet, et nii aastaaruanne kui selle aluseks olevad tehingud on korrektsed. Tellides avaliku sektori asutusele sisse auditeerimisteenuse tuleb tellijal endal silmas pidada, et hinnang tuleks saada ka tehingute seaduslikkusele, mitte ainult raamatupidamisaruannete õigsusele, sest just tehingute seaduslikkus on tegelikult see, mille kontrollimist ootab ja eeldab kodanik - kas tema poolt koduvalla eelarvesse teenitud ressurss on kulunud õieti ja õiglaselt.

Vaata lisaks www.siseaudiitor.ee

Osale arutelus

  • KPMG Baltics AS

Toetajad:

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Standard ERP on integreeritud äritarkvara keskmistele ja suurtele ettevõtetele.

Standard ERP ühendab endas traditsioonilise ettevõtte ressursiplaneerimise (ERP) ja kliendihalduse (CRM) kõrval laialdasel hulgal erilahendusi lähtuvalt ettevõtte spetsiifikast ning vajadustest.

Books 8 on uue põlvkonna äritarkvara väikestele ja keskmise suurusega ettevõtetele.

Põhipakett sisaldab kõike majandusarvestuseks esmatarvilikku võimaldades registreerida ostu ja müügitehinguid, jälgida klientide võlgnevusi ning enda võlgnevusi tarnijatele. Kõikidest sisestatud toimingutest tehakse automaatselt kanne pearaamatusse.

Valdkonna tööpakkumised

METSÄ GROUP`S FINANCE TEAM is looking for ASSISTANT CONTROLLER

Tammiste Personalibüroo OÜ

05. november 2017

Uudised

Tööriistad