10. detsember 2006
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Äriplaani vaja laenuvõtul

Hea äriplaan on eelduseks, et rahastajad teie ettevõtmisele oma õla alla panevad.

Ilmselt leidub vähe neid, kes ehitaksid maja ilma projektita. Kui siiski, siis tulemuseks oleks keskpärane kõblakuur, millel puudub vundament, funktsionaalsus ja vastupidavus.

Kui tahaksite oma plaanitavale ehitisele pangalaenu taotleda, siis on see lihtsalt võimatu, sest panga jaoks puudub selgus, mida ehitatakse, kuidas ehitatakse, kui palju see maksma läheb ning milline on ehitise väärtus peale valmimist.

Kui mõelda äri loomisele ja juhtimisele, siis on võimalik selgeid paralleele tuua eelneva näitega. Ainuke oluline erinevus on see, et üldjuhul pärast maja valmimist projekti ei muudeta, kuid ärijuhtimise puhul on äriplaan pidevalt muutuv juhtimisdokument.

Firmajuhtide väited, et nende äri ei vaja äriplaani, kuna see on liiga väike, liiga lihtne või seal töötab vähe inimesi, on tegelikkuses enesepetmine. Kui soovite alustada uue ettevõttega või luua olemasolevas uusi arengusuundi, siis proovige läheneda sellele tegevusele kui maja ehitusele. Planeerimisel tuleb vastata väga veenvalt kahele peamisele küsimusele: "kellele" ja "kuidas". Äriplaani mõistes tähendab nendele küsimustele vastamine strateegiate planeerimist.

Iseenesest mõistetav on finantsprojektsioonide koostamine, et täpselt määratleda, milliseid ressursse oleks strateegiate elluviimiseks vaja lisaks.

Kui selgub, et vahendeid on vaja juurde hankida, siis vajavad kaalumist erinevad alternatiivid, millistest allikates vahendeid juurde saaks, mis viib omakorda tagasi finantsprojektsioonide juurde, kus hinnatakse näiteks laenu tagasimakse võimekust ja lõppkokkuvõttes ka äri tasuvust.

Kui strateegiad ja finantsprojektsioonid on paigas, siis peab täpsustama konkreetsed tegevused, mis vajavad ärategemist lähiajal ja samuti ka pikemas perspektiivis - kuni viis aastat. Pikaajaline tegevuskava on vaja läbi mõelda selleks, et kõik tegevused, mida me teeme lähiajal, toetaks ettevõtte pikaajalisi eesmärke. Tegevusplaan on konkreetseks sisendiks erinevatele projektidele.

Põhimõtteliselt on iga tegevusplaanis märgitud tegevus või tegevuste grupp eraldi projekt. Projektidega kaasnevad paratamatult viivitused, eelarve ületamised ja muud välistegurite poolt põhjustatud kõrvalekalded.

Seetõttu on vajalik regulaarselt vaadata üle äriplaani taktikaline pool ja finantsprojektsioonid ning kohandada need muutustele vastavalt. Kui mingite projektide osas selgub, et neid ei ole võimalik üldse teostada või teostamise kulud osutuvad mitmekordseks, siis tuleks üle vaadata ka äriplaani strateegilised osad - "kellele" ja "kuidas" - kuna need võivad vajada korrigeerimist.

Autor: Sky Laser Advertising Group

Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Raamatupidaja uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Mare TimianRaamatupidaja.ee juhtTel: 6670405
Külli ReinoRaamatupidaja.ee toimetajaTel: 6670405
Cätlin PuhkanRaamatupidaja.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 53 315 700