Alternatiivfondid - kellele ja mida?

Advokaadibüroo Glikman, Alvin & Partnerid ehitus- ja kinnisvaravaldkonna juht, vandeadvokaat Pille Pettai ning jurist Martina Proosa kirjutavad alternatiivfonde puudutavate seaduste muudatustest.

Käesoleval aastal jõustusid investeerimisfondide seaduse muudatused, mis reguleerivad alternatiivfonde. Muudatuste aluseks on EL direktiiv, mis töötati välja finantskriisi ajal selleks, et paremini kontrollida riskifonde (hedge funds), kelle tegevus, vähemalt osaliselt, aitas kaasa finantskriisi tekkimisele. Kuigi Eestis on selliseid fonde, mis oleksid allutatud uuele õiguslikule korraldusele, üksikuid, on siiski hea teada, millised on üldiselt alternatiivfondide tegutsemise alused. Üldjuhul ei ole alternatiivfond laiale tarbijaskonnale suunatud eurofond või pensionifond, vaid enamasti on selleks kutselistele ja ka väljaspool oma riiki tegutsevatele investoritele suunatud riskikapitalifond, börsivälistesse ettevõtetesse investeeriv fond, toorainefond ja kinnisvarafond. 

Kellele siis kohaldub alternatiivfondi regulatsioon?

• Kõikidele fondivalitsejatele, kelle valitsetavate fondide maht on sõltuvalt sellest, kas kasutatakse finantsvõimendust või mitte, 100 või 500 miljonit eurot.
• Fondivalitsejatele, kelle fondide maht on väiksem, kuid kes ise soovivad, et neile kohalduks alternatiivfondide regulatsioon.
• Fondivalitsejatele, kelle fondide maht on väiksem, kuid kellel lasub kohustus oma tegevus Finantsinspektsioonis registreerida ja esitada üks kord aastas aruanne enda valitsetavatest fondidest (piiratud ulatuses).

Alternatiivfondi valitseja peab taotlema Finantsinspektsioonilt tegevusluba. Seda peab tegema ka olemasolev fondivalitseja  kui tema valitsetavate varade maht ületab püsivalt 30 päeva jooksul seaduses sätestatud künnised. 

Seaduse eelnõu koostajate hinnangul võiks alternatiivfondi nõuetele vabatahtlik allutamine anda väiksema mahuga fondidele võimaluse oma valitsetavaid fonde piiriüleselt kergemini pakkuda ja saada seeläbi ka välisinvestorite kapitalipakkumisele kergema ligipääsu. Arvatakse, et seda võimalust soovivad kasutada esmalt fondivalitsejad, kes ka praegu järgivad avalike fondivalitsejatele seatud nõudeid, sest alternatiivfondi valitsejate nõuded on avalike fondide valitsejatele seatud nõuetega üsna sarnased. See võimalus avardaks ka Eesti fonditeenuste ekspordivõimalusi.

Seadus sätestab ka erisused alternatiivfondi valitseja valitsetavate fondide depositooriumidele, kuna alternatiivfondil peab olema depositoorium. Depositoorium peab olema ka mitteavalikel fondidel. 

Seadus teeb piiriülese pakkumise lihtsamaks. Fondide Eestist väljapoole pakkumisel peab Finantsinspektsioon kinnitama fondivalitseja vastavust Eestis kehtivatele õigusaktidele. Teise EL liikmesriigi alternatiivfondi valitseja fondi osakute pakkumine Eestis on lubatud vaid eeldusel, et järgitakse investeerimisfondide seaduses sätestatud teabe avalikustamise nõudeid ja pakkumise Finantsinspektsioonis registreerimise nõudeid. Osakuid on võimalik ka avalikult pakkuda eeldusel, et neid on võimalik avalikult pakkuda ka fondi päritoluriigis ja pakkumisel järgitakse investeerimisfondi seaduse vastavaid nõudeid.

Seadus sätestab alternatiivfondi valitseja kohustuslikud ja vabatahtlikud ülesanded fondi valitsemisel. Nn kohustuslikuks ülesandeks on  fondi vara investeerimine, sealhulgas fondi vara investeerimisega seotud riskide juhtimine.  Nn vabatahtlikeks ülesanneteks on fondi valitsemisega seotud õigusteenuste osutamine ja varade valitsemisega seotud tegevused, sealhulgas kinnisvara haldamine, ettevõtjate nõustamine kapitali struktuuri, äristrateegia, ettevõtjate ühinemise ja omandamisega seoses ning muudes fondi ja selle investeeringute objektiks olevate varade valitsemisega seotud küsimustes. Alternatiivfondi valitseja võib osutada ka väärtpaberitega seotud korralduse vastuvõtmise ja edastamise teenust ja kui alternatiivfondi valitsejale on antud väärtpaberiportfelli valitsemise õigus, siis võib ta osutada ka investeerimisnõustamine teenust ja hoida kliendi jaoks fondi osakuid või aktsiaid.

Alternatiivfondi ülesandeid võib edasi anda, kuid seejuures tuleb jälgida, et üleantavast ülesandest sõltuvad ka üleandmise tingimused. Näiteks, investeeringute ja riskide juhtimisele on seatud ranged nõuded, neid ülesanded tohib üldjuhul edasi anda vaid juhul, kui isikul, kellele ülesanne üle antakse, on selliseks tegevuseks nõutav tegevusluba. Vastavat tegevusluba ei ole nõutav vaid juhul, kui ülesannete edasiandmiseks on Finantsinspektsiooni eelnev nõusolek. Ülejäänud tegevusi, näiteks fondide administreerimisteenust, võib edasi anda ka teistele isikutele eeldusel, et vastaval isikul on piisavad teadmised ja kogemused.

 

Osale arutelus

  • Advokaadibüroo Glikman, Alvin & Partnerid

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

TAAVI PALK – parim valik kõigile palgaarvestajaile

Töötasude arvutamist ja maksustamist puudutava seadusandluse igaaastane muutumine ja uute peensuste jätkuv lisandumine on palgaarvestusest teinud ühe komplitseerituma valdkonna finantsarvestuses.

Kiire ja lihtne aruandlus ja palgaarvestus

Raamatupidamistarkvaraga AccountStudio muudad aruannete koostamise ja palkade arvestamise kordades lihtsamaks ja kiiremaks.

Valdkonna tööpakkumised

Manpower is looking for a CHIEF ACCOUNTANT

Manpower OÜ

03. detsember 2017

Taxify is looking for an ACCOUNTANT

Taxify OÜ

17. detsember 2017

Ramirent Shared Services AS is looking for a GENERAL LEDGER ACCOUNTANT

Ramirent Shared Services AS

27. november 2017

Uudised

Tööriistad