Esialgne õiguskaitse: võimalus maksu täiendaval määramisel

Halduskohtumenetluse seadustik võimaldab halduskohtul teha määruse isiku õiguste esialgse kaitse kohta juhul, kui ilma selleta oleks kohtuotsuse täitmine raskendatud või osutuks võimatuks.

Näiteks võib halduskohus esialgse õiguskaitse määrusega (edaspidi: EÕK) peatada vaidlustatava haldusakti kehtivuse või täitmise ning kohustada haldusorganit taotletavat haldusakti välja andma või toimingut sooritama.

Need võimalused pakuvad huvi ka vedelkütuse valdkonda puudutavate vaidluste kontekstis, seda nii seoses tagatise suuruse vähendamise kui ka isiku suhtes maksumenetluse läbiviimisele järgneva tagatise suurendamise vältimisega.

Vedelkütuse seaduse (VKS) §-s 42 kohaselt on kütuse tarbimisse lubamisel kütuse müüja tagatis 1 000 000 eurot ja tarbimisse lubatud kütuse müüja tagatis 100 000 eurot.

Praktikas on olnud tavaks, et maksuhaldur ei vähenda käibemaksu tagatissummat isegi ilmselge põhjendatuse korral. Kui isikul ei ole võimalik nõutud mahus tagatist anda, ent tagatise suurust ei vähendata, ei registreerita kütuse käitlejat ka majandustegevuse registris (MTR) ning tema majandustegevus lõpeb.

VKS võimaldab maksuhalduril nõuda VKSi §-s 42 sätestatust suuremat tagatist riski hindamisele tuginedes, kusjuures hindamisele kuuluvate asjaolude ring on seaduses jäetud lahtiseks. Muu hulgas saab maksuhaldur lähtuda maksude tasumise tähtaegadest kinnipidamisest ning isiku või tema juhtimis- või kontrollorgani liikme poolt toime pandud maksuseaduste, vedelkütuse seaduse ja tollieeskirjade rikkumise juhtumitest.

Kui maksuhaldur viib isiku suhtes läbi maksumenetluse ja määrab maksusumma, võib maksuhaldur järgmise sammuna leida, et isiku suhtes kehtivat käibemaksu tagatissummat tuleb suurendada. Selle sammu negatiivne mõju isiku äritegevusele on ilmselge. Maksuotsust vaidlustades ning EÕKi määrust taotledes on aga võimalik saavutada maksuotsuse kehtivuse või täitmise peatamine kohtumenetluse ajaks.

Riigikohus on leidnud, et „kuna isikul ei ole maksuteate täitmise peatamise ajal kohustust maksu maksta, ei saa teda käsitada sel ajal ka maksuvõlglasena, olenemata sellest, kas vastava maksu tasumiseks algselt ettenähtud tähtpäev on saabunud või mitte. /…/ kui maksuteate täitmine on peatatud, siis ei saa maksuteate täitmise peatamise ajal olla isikul ka kohustust intresse maksta, sest isikul ei ole sel ajal kohustust tasuda maksuteatega nõutud maksusummat ennast. /…/ Seetõttu ei või isikut pidada maksuvõlglaseks ka intresside osas.”1

Niisiis saab EÕKi määruse abil vältida kohtumenetluse ajal nii isiku maksuvõlglasena käsitamist kui ka intressinõuet. Oleme seisukohal, et seetõttu ei saa vähemalt EÕKi määruse kehtivuse ajal isikule maksuotsuse tegemisest tulenevalt suurendada isikule kohalduva tagatise suurust.

Tuleb siiski täpsustada, et kui kohtumenetluse käigus maksuotsust ei tühistata, „mõjub täitmise peatamise äralangemine tagasiulatuvalt. See tähendab, et isikul tekib kohustus tasuda maksusumma ning maksta intresse tagasiulatuvalt, st alates sellest ajast, mis oli maksuteates ette nähtud 2.”  Seega võib isikul tekkida intressi tasumise kohustus ka perioodi eest, mil kehtis EÕK määrus. Kuna kohtumenetlus võib venida mitme aasta peale (näiteks kui kõrgem kohus saadab asja uueks arutamiseks madalama astme kohtule), võib intressi määramisel olla isiku jaoks märkimisväärne mõju.

Kirjeldatud probleemide vältimiseks saab kasutada maksuvõla ajatamise võimalust. Riigikohtu praktikal kohaselt „esialgse õiguskaitse kohaldamine ei võta ära maksukohustuslasele soodsate abinõude rakendamise võimalust. /…/ Kolleegiumi arvates peab maksukohustuslasel olema õigus ka EÕK kehtivuse ajal taotleda maksuvõla ajatamist, sealhulgas intresside vähendamist.”3 
Seega saab ka EÕK määruse kehtivuse ajal taotleda maksuhaldurilt maksuotsuses kajastatud maksuvõla ajatamist ja sellel ei ole ka negatiivset tähendust VKS-i tähenduses, kuna EÕK korras on maksuotsuse täitmine või kehtivus juba peatatud.. Seejuures võib maksuhaldur vähendada intressimäära kuni 50 protsenti ajatamise otsuse vastuvõtmise päevast arvates.

Tänu maksuvõla tasumise ajatamisele saab ettevõtja tasuda maksusumma talle sobilikuma maksegraafiku ja intressimäära alusel ning EÕK kehtivuse ajal ei saa maksuhaldur käsitleda maksumaksjat maksuvõlglasena ega suurendada tagatissummat.

Maksuvõla ajatamine ei võta isikult ära õigust tasuda kogu maksusumma enne graafikus antud tähtaega. See tähendab ka, et isiku suhtes peatub intressiarvestus. Kui maksuvaidlus lõpeb aga isikule positiivselt, saab ta nõuda riigilt 21,9% aastaintressi nii tasutud maksusummalt, intressidelt kui ka intressidelt tasutud tulumaksult.

Viited
1Vt nt RKHK 16.06.2008 otsus haldusasjas nr 3-3-1-21-08, p 8.
2Samas.
3Vt RKHK 25.04.2011 otsus haldusasjas nr 3-3-1-48-10, p 17.

Artikli autor on Vaido Põldoja, advokaadibüroo VARUL partner ja vandeadvokaat

Osale arutelus

  • Lemmi Kann, VARUL õigusblog

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Veebipõhine Microsoft Dynamics NAV majandustarkvara terviklahendus

Tänapäeva ettevõtete väljakutseks on pidev ärikeskkonna muutumine. Majandus- või äritarkvara peab seejuures olema paindlik, kasvama koos ettevõttega. Samas tuleb koguda ja vaadata oma andmeid täiesti uuel viisil, et teha tuleviku otsuseid, mitte konstateerida minevikku. Majandustarkvara peab olema kaasaegne, hästi integreeritud ja aitama tööaega kokku hoida.

Taavi Majandustarkvara

Taavi Majandustarkvara iseloomustab laialdane funktsionaalsus, integreeritavus ja hea klienditugi. TAAVI Majandustarkvara aitab ettevõttel luua tervikliku integreeritud infosüsteemi, mis käib pidevalt ajaga kaasas.

Valdkonna tööpakkumised

Ramirent Shared Services AS is looking for a GENERAL LEDGER ACCOUNTANT

Ramirent Shared Services AS

27. november 2017

Taxify is looking for an ACCOUNTANT

Taxify OÜ

17. detsember 2017

Manpower is looking for a CHIEF ACCOUNTANT

Manpower OÜ

03. detsember 2017

Uudised

Tööriistad