Ettevaatust - kasutuseta seisvast kaubamärgist võib ilma jääda!

Kui kaubamärgiomanik registreeritud kaubamärki tegelikult ei kasuta, siis võib ta minetada kaubamärgi kasutamise ainuõiguse ja oma kaubamärgist ilma jääda.

Nii võib ettevõtja ootamatult avastada, et kasutuseta seisnud kaubamärk on talle kaasa toonud tülika kohtuvaidluse ja sellega kaasnevad kohtukulud ning tuleviku tarbeks tehtud investeering heasse kaubamärki on tuulde lennanud.

Samas teiselt poolt, olles ise ettevõtja, kes pole saanud soovitud kaubamärki kasutada seetõttu, et selle on registreerinud keegi teine, tasub kaubamärgi tegelikku kasutamist kindlasti jälgida. Kui kaubamärgiomanik oma registreeritud kaubamärki ei kasuta, siis on võimalik see oma seadusest tulenevaid õigusi realiseerides endale napsata.

Kaubamärgiomaniku kohustus kaubamärki kasutada  

Registreeritud kaubamärk annab selle omanikule ainuõiguse kaubamärgina kaitstud tähise kasutamiseks oma äritegevuses ning õiguse takistada kaitstud tähise kasutust teistel isikutel. 

Sellise ainuõigusega kaasneb ka üks oluline kaubamärgiomaniku kohustus –  kohustus registreeritud kaubamärki oma äritegevuses kaupade ja teenuste tähistamiseks ka tegelikult kasutada.

Kaubamärgi mittekasutamise tagajärjed

Kaubamärgiseadusest tuleneb, et kui registreeritud kaubamärki ei ole pärast selle registreerimist mõjuva põhjuseta viie järjestikuse aasta jooksul kasutatud, võib asjast huvitatud isik esitada hagi kaubamärgiomaniku vastu ja nõuda tema ainuõiguse lõppenuks tunnistamist. Kui kaubamärgiomanik vaidluse käigus kaubamärgi tegelikku kasutust tõendada ei suuda, loetakse tema kaubamärgist tulenevad õigused lõppenuks. Sisuliselt jääb ta oma kaubamärgist ilma. 

Kui kaubamärgiomanik on kaubamärki kasutanud vaid osadel kaupadel ja teenustel, mille suhtes kaubamärk on registreeritud, saab eeltoodud hagi esitada nende kaupade ja teenuste osas, mille puhul viie järjestikkuse aasta jooksul kaubamärki kasutatud ei ole. Sellisel juhul jääb kaubamärk küll kehtima kaupade ja teenuste osas, kus kaubamärgi kasutus on toimunud, kuid muude kaupade ja teenuste osas kaubamärgi õiguskaitse lõpeb. Muudel kaupadel ja teenustel võib teine isik seega  kõnealust kaubamärki ise kasutada.

Enamasti on selliseks asjast huvitatud isikuks, kes hagi esitab ja kaubamärgi registreeringut „ründab“, teine turuosaline, kes sooviks ise sama või sarnast tähist oma kaubamärgina kasutada, kuid pole seda varasema registreeritud kaubamärgi tõttu teha saanud.

Näiteks on mitmeid juhtumeid seoses sellega, et rahvusvahelised organisatsioonid registreerivad oma kaubamärke korraga paljudes riikides ning võimalikult paljude kaupade ja teenuste suhtes. Tegelikult aga Eesti turul tegutsema ei asutagi või pakutakse Eestis sama kaubamärgi all vaid piiratud hulgal kaupu ja teenuseid. Vaatamata olematule või piiratud kaubamärgi kasutusele, kehtiv registreering aga siinseid ettevõtjaid sama või sarnast märki enda nimele registreerida ei võimalda, ning vajalikuks osutubki eelnimetatud hagi esitamine.

Samuti on juhtumeid, kus välisturgudel tegutsevad isikud soovivad oma välisriigis kasutatavat kaubamärki hakata kasutama ka Eestis, ent avastavad, et siinsel turul on sama või sarnane kaubamärk juba registreeritud. Mõnikord seda lausa eesmärgiga see hiljem välismaisele kaubamärgiomanikule maha müüa. Kui kaubamärgiomanik oma märgi pahauskset kaaperdamist tõendada ei suuda, püütakse kaubamärki tagasi võita just kaubamärgi mittekasutamisele tuginedes.

Lisaks on näiteid, kus tüliõunaks on lihtsalt hästi kõlav kaubamärk, mis on tuleviku äriplaanide tarvis ühe ettevõtja poolt varakult registreeritud, ent seisab kasutuseta ja piirab seeläbi teiste turuosaliste võimalusi sama või sarnase märgi kasutamisel.

Kuidas oma huve kaitsta? 

Kui on huvi oma kaubamärgi registreeringut säilitada, tuleb kaubamärki registreeringus toodud kaupade ja teenuste suhtes ka tegelikult kasutada. Kusjuures kaubamärgi kasutamiseks loetakse ka selle kasutamist kujul, mis erineb registreeritud kaubamärgist ebaoluliste elementide poolest.

Kindlasti ei ole oluline kaubamärgi kasutamine kõikvõimalikel viisidel. Piisab näiteks kaubamärgi kasutamisest äridokumentidel, samuti kaubamärgi osas litsentsi andmisest kolmandale isikule ja selle kasutamisest litsentsi alusel. Igal juhul peab kaubamärgiomanik kaubamärgi säilitamiseks kasutama seda vähemalt minimaalses mahus, et vajadusel end kaubamärgi mittekasutamisele tuginevate nõuete vastu kaitsta.

Isikutel, kes ei saa aga soovitud kaubamärki kasutada seetõttu, et selle on registreerinud teine isik, on soovitatav kaubamärgi tegelikku kasutamist jälgida. Kui kaubamärki tegelikult ei kasutata, siis saab nõuda kaubamärgi lõppenuks tunnistamist, ning seejärel on võimalik saada ise kaubamärgiomanikuks.

Sellise nõude esitamine eeldab küll hoolikat ettevalmistust – tuleb olla veendunud kaubamärgi mittekasutuses viie järjestikkuse aasta jooksul, olla suuteline tõendama oma õigustatud huvi nõude esitamiseks ning kindlasti tuleb vaidluse alustamist ja menetluse kulgu planeerida (et vältida olukorda, kus kasutamist jõutakse alustada enne nõude maksmapanekut), kuid menetlus ise pole üldjuhul keeruline. Väärtusliku kaubamärgi saamise nimel tasub ilmselt pingutada.

Artikli autor on Alvin, Rödl ja Partner Advokaadibüroo vandeadvokaat Kairi Kurisoo

 

Osale arutelus

  • Lemmi Kann, Rödl & Partner - Äri ja Õigus

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Innovatiivne ja suurte võimalustega Microsoft Dynamics NAV

Keskmistele ja suurtele ettevõtetele mõeldud Dynamics NAV on Microsofti majandustarkvaradest globaalselt enim müüdud ja kiiremini arenev lahendus, mida on viimasel kümnendil jõuliselt arendatud.

Paindlik NOOM pakub erilahendusi

Üks korralik majandustarkvara on kohaldatav Teie ettevõtte soovide ja vajadustega. Astro Balticsi loodud majandustarkvaraga NOOM saate kindlad olla, et tarkvara suudab kaasas käia kõikide erisoovidega, mis Teie ettevõtte arenedes võivad tekkida.

Valdkonna tööpakkumised

PRYSMIAN GROUP BALTICS AS otsib PEARAAMATUPIDAJAT

Prysmian Group Baltics AS

01. august 2018

Uudised

Tööriistad