Mida on meil õppida Saksa pereettevõtetelt?

Pereettevõtluse strateegiaekspert Weissman & Cie viis koostöös Rödl & Partneri ning Nordea Bank Zürichiga läbi 100 Saksa pereettevõtte uuringu selgitamaks välja nende konkurentsieelised ning jätkusuutlikkuse tegurid.

Enamik (84%) uuringus osalenud ettevõtetest on suutnud viimase 5 aasta jooksul tagada stabiilse või isegi tõusva kasumlikkuse.

Küsitletute seas oli erinevates valdkondades tegutsevaid nii hulgi- kui ka jaemüüjaid, ettevõtete keskmine käive 2009. a. oli 92 milj. EUR ning keskmine vanus 76,8 aastat. 81% osalenutest on sõltuvad ekspordist.

Küsitlustulemused lubavad järeldada, et pereettevõtted, kes on välisturgudel tugevalt kanda kinnitanud, on tulususe osas oluliselt kindlustatumad kui need, kes vaid siseturuga piirduvad. Aktiivsem laienemine välisturgudel võimaldab stagneerunud või kahanevaid koduturu tulusid kompenseerida ning isegi raskemates majandustingimustes kasvavaid kasumeid lõigata.

Madal hind pole konkurentsieeliseks

Valdav enamus küsitletud ettevõtetest näevad oma konkurentsieelisena pakutava toote/teenuse kõrget kvaliteeti, pidevat tooteinnovatsiooni ning parimat hinna ja kvaliteedi suhet. Seejuures tõdetakse, et harva suudetakse pakkuda kliendile odavaimat lahendust. Seega pereettevõtted enamjaolt endale hinnaliidri rolli lubada ei saa või ei soovigi.
Võimalikku kõrgemat hinda õigustavad küsitletud mitmekülgse ja paindliku teenindusega – eelkõige kompetentse nõustamise, klientide nõuetele reageerimise kiiruse ning usaldusväärse ja täpse tarnesüsteemiga. Nõnda kujunevad pikaajalised kliendisuhted, mis võimaldavad ennetada konkurente klientide vajadustega kohanemisel.

Pereettevõtlus kui selline koos oma atribuutikaga – tugevalt välja kujunenud brändide, hea maine, kvaliteedi ja vastava tootekompetentsiga – on Saksamaal absoluutseks konkurentsieeliseks.

Pereettevõte ei karda restruktureerimisi

Oluliseks eduteguriks peavad küsitletud ettevõtted ka oma ärimudeli jätkuvat optimeerimist. Suuremaid verstaposte – ärimudeli ümberkorraldusi – oleks tarvilik seada vähemalt üks kuni kaks generatsiooni kohta. Võtmeküsimuseks seejuures on kompromissi leidmine traditsiooni ja innovatsiooni vahel. Konkurentidest diferentseerumine on võimalik nii strateegia-, protsessi-, personali- kui ka finantsjuhtimise tasandil.

Uuringutulemused näitavad, et personali- ja finantsjuhtimise tasandil eristumist peetakse üsna teisejärguliseks, kuid eeldatavasti nõuavad lähiaastad kontsentreerumist eelkõige nendele valdkondadele, kuna kvalifitseeritud tööjõu puudus ja karmistunud nõuded pangakrediidi taotlemisel avaldavad selleks survet.

Personalijuhtimise aspektist tasub eraldi äramärkimist, et pereettevõtete organisatsioonikultuur soosib töötajate kaasamist otsustusprotsessi, millest johtuvalt on töötajate rahulolu tase võrdlemisi kõrge. Eriliseks väljakutseks pereettevõtetele on ka kvalifitseeritud pärijate leidmine, üha sagedamini värvatakse sobivate pärijate puudumisel juhte väljastpoolt, pere lähikonnast ehk „klannist“.

Innovaatilisus tagab jätkusuutlikkuse

Ehkki pereettevõtteid käsitletakse meedias sageli konservatiivsete ja uuenduste suhtes tõrksatena, näitavad küsitlustulemused ilmekalt seda, et pereettevõtluse edu tugineb pigem innovatiivsetele ja  tulemustele orienteeritud ärimudelitele. Pereettevõtted on Saksa majanduse lahutamatuks osaks ja seni, kui planeerimisel tähtsamaid mängureegleid järgitakse, on pereettevõtete tulevik ka lähiaastateks hästi kindlustatud.

Täismahus uuringu raport asub SIIT.

Artikli autor on Mart Nõmper, Rödl & Partner Audit OÜ vandeaudiitor

Osale arutelus

  • Lemmi Kann, Rödl & Partner - Äri ja Õigus

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Veebipõhine Microsoft Dynamics NAV majandustarkvara terviklahendus

Tänapäeva ettevõtete väljakutseks on pidev ärikeskkonna muutumine. Majandus- või äritarkvara peab seejuures olema paindlik, kasvama koos ettevõttega. Samas tuleb koguda ja vaadata oma andmeid täiesti uuel viisil, et teha tuleviku otsuseid, mitte konstateerida minevikku. Majandustarkvara peab olema kaasaegne, hästi integreeritud ja aitama tööaega kokku hoida.

Innovatiivne ja suurte võimalustega Microsoft Dynamics NAV

Keskmistele ja suurtele ettevõtetele mõeldud Dynamics NAV on Microsofti majandustarkvaradest globaalselt enim müüdud ja kiiremini arenev lahendus, mida on viimasel kümnendil jõuliselt arendatud.

Valdkonna tööpakkumised

BonBon Lingerie otsib RAAMATUPIDAJAT

BonBon Lingerie OÜ

26. mai 2018

LIDL is looking for SENIOR PAYROLL CONSULTANT

Fontes PMP OÜ

31. mai 2018

Taxify is looking for an ACCOUNTANT

Taxify OÜ

30. mai 2018

Uudised

Tööriistad