Kuidas hankijat "ära tunda"

Praktikas on tekitanud mõningaid vaidlusi küsimus, keda lugeda hankijaks ehk kuidas tõlgendada riigihangete seaduse (RHS) § 10.

Senini on olnud võrdlemisi levinud arusaam, et hankija on isik, kes vastab täpselt RHS §-s 10 toodud kriteeriumitele. Kui isik eelnimetatud kriteeriumitele ei vasta, siis on lähtutud arusaamast, et tegemist on tavalise turuosalisega ja RHS regulatsioon tema suhtes ei rakendu.

Eeltoodud küsimuses on Riigikohus andnud 15. novembril 2010.a. tehtud määruses haldusasjas nr 3-3-1-57-10 mõned konkreetsed juhised, kuidas hankijat „ära tunda“.

Eelnimetatud kaasuses esitas halduskohtule kaebuse isik, kellelt AS Eesti Raudtee küsis müügipakkumist, kuid jättis selle aktsepteerimata, valides ligikaudu 6 miljonit krooni kallima pakkumise. Kaebaja leidis, et AS Eesti Raudtee on hankija Euroopa Parlamendi ja nõukogu 31. märtsi 2004.a. direktiivi 2004/17/EÜ lisa IV kohaselt ja peab seetõttu läbi viima riigihankemenetluse. Samuti märkis kaebaja, et hankija reorganiseerimine (antud juhul jagunemine) ei saa olla aluseks hankijaks mittelugemisele, kui hanke eesmärk on suunatud avalike huvide tagamisele.

Nimetatud kaasuses asus Riigikohus seisukohale, et isiku lugemisel hankijaks tuleb lähtuda isiku tegelikust tegevusest ja pelgalt isiku õiguslikust vormist (aktsiaselts, osaühing jne) lähtuv tõlgendus ei ole piisav hankija määratlemiseks. See seisukoht tähendab, et hankija määratlemisel tuleb analüüsida isiku vastavust RHS §-s 10 sätestatud kriteeriumitele sisuliselt ja üksnes seaduse grammatiline tõlgendamine antud juhul õige ei ole.

Muuhulgas osundas Riigikohus asjakohasele Euroopa Kohtu praktikale (10. aprilli 2008.a. otsus asjas nr C-393/06 ja 10. novembri 1998.a. otsus asjas nr C-360/96), mille kohaselt üldistes huvides võib tegutseda ka (kasumit taotlev) eraettevõtja, kusjuures üldistes huvides  tegutsemine võib hõlmata üksnes suhteliselt väikese osa eraettevõtja tegevusest.

Olulise nüansina toob Riigikohus analüüsitavas lahendis välja ka asjaolu, et direktiivi nr 2004/17 IV lisa on rakendussäte ja selle vastavust direktiivile saab hinnata üksnes Euroopa Kohus. Kuna käesoleval juhul on IV lisas ostjana (s.o hankijana RHS tähenduses) määratletud ka Eesti Raudtee, siis tuleb antud juhul sellest arusaamast lähtuda ehk juhinduda tõlgendusest, mille kohaselt direktiivi 2004/17 lisas IV märgitud isik on ostja direktiivi tähenduses.

Artikli autor on Raul Talts, advokaadibüroo Lentsius & Talts partner ja vandeadvokaat.

Osale arutelus

  • Lemmi Kann, AB Lentsius & Talts ettevõtjaveerg

Toetajad:

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad:

Palgakalkulaator

Tarkvara

Books 8 on uue põlvkonna äritarkvara väikestele ja keskmise suurusega ettevõtetele.

Põhipakett sisaldab kõike majandusarvestuseks esmatarvilikku võimaldades registreerida ostu ja müügitehinguid, jälgida klientide võlgnevusi ning enda võlgnevusi tarnijatele. Kõikidest sisestatud toimingutest tehakse automaatselt kanne pearaamatusse.

Standard ERP on integreeritud äritarkvara keskmistele ja suurtele ettevõtetele.

Standard ERP ühendab endas traditsioonilise ettevõtte ressursiplaneerimise (ERP) ja kliendihalduse (CRM) kõrval laialdasel hulgal erilahendusi lähtuvalt ettevõtte spetsiifikast ning vajadustest.

Valdkonna tööpakkumised

NORDWOOD otsib RAAMATUPIDAJAT

NORDWOOD

25. september 2017

Posti Group is looking for a TEAM LEADER

Manpower OÜ

08. oktoober 2017

Uudised