Kaubamärgi kasutusse andmine nõuab korralikku litsentsilepingut

Igapäevases majandustegevuses on tavaline oma kaubamärgi teise isiku kasutusse andmine. Näiteks lubavad tootjad oma kaubamärgi kasutust turustusettevõtjatel, kes tegelevad kaubamärgiomaniku valmistatud kauba või teenuse müügiga. Turustustegevuse edukaks läbiviimiseks annab kaubamärgiomanik neile õiguse oma kaubamärki kasutada reklaamimaterjalidel, turunduskampaaniates, veebilehtedel ja müügikohtades.

Kasutatakse ka lahendust, kus kaubamärgiomanik annab teisele ettevõtjale õiguse enda kaubamärgi all kaupa toota või teenust pakkuda. Sellisel tegevusel võib olla erinevaid ärilisi eesmärke. Näiteks soov tootmisvõimsust suurendada ja pakkuda rohkem, kui kaubamärgiomanik ise seda suudaks, aga ka soov tootmist või teenuse osutamist efektiivsemaks muuta ning isetegemise asemel kasutada teisi, tõhusamaid võimalusi. Samuti võib kaubamärgiomaniku eesmärgiks olla toote- või teenuste portfelli laiendamine, lisades oma kaubamärgi alla täiendavaid, teiste tootjate tooteid või teenuseid.

Ehkki kaubamärgi kasutusse andmine on äritegevuses küllaltki igapäevane ja tavaline, näitab praktika, et korrektse kaubamärgi litsentsilepingu sõlmimisele ei pöörata paraku piisavalt tähelepanu. Tihti puudub kirjalik leping üldse või piirdub see vaid üldsõnalise kaubamärgi kasutusõiguse andmisega, mis aga kaubamärgiomaniku huve piisavalt ei kaitse.

Reguleerimata õigussuhtest tulenevad riskid

Korrektse litsentsilepingu puudumine toob kaasa mitmeid ohte, mille realiseerumisega võib kaubamärgiomanikule tekkida oluline kahju.

Näiteks kaubamärgi kasutamine ebakvaliteetse kauba või teenuse suhtes, samuti kaubamärgi kasutamine toodetel, mille jaoks kaubamärk ei olnud loodud ja mõeldud, kahjustavad kaubamärgi mainet ja selle väärtust, mõjutades seeläbi oluliselt ja otseselt ka kaubamärgiomaniku enda võimalusi edaspidi oma tooteid sama kaubamärgi all edukalt pakkuda.

Kaubamärgi kasutaja poolt kaubamärgi omavoliline muutmine ja sellest modifikatsioonide tegemine kahjustavad kaubamärgi eristusvõimet ja tuntust ning seeläbi jällegi ka kaubamärgi turuväärtust.

Halvimal juhul võib ebapiisavalt reguleeritud õigussuhe viia selleni, et kaubamärgi kasutaja tegevus hakkab piirama algse kaubamärgiomaniku tegevusvabadust. Näiteks kui leping ei piira kaubamärgi kasutaja võimalust teistes õiguskordades kaubamärk enda nimele registreerida, võib algne märgiomanik oma tegevust uutele turgudele laiendades ühel hetkel avastada, et sihturul on kaubamärgi kasutaja kaubamärgi juba enda nimele registreerinud ning kaubamärgiomanik seega märki sellel turul kaitsta ega kasutada ei saa.
 
Korrektne litsentsileping annab kindlustunde

Arvestades, et hea kaubamärk on oluline ettevõtja vara, siis kindlasti on soovitatav seda vara piisavalt kaitsta ning kaubamärgi kasutusse andmine lepinguga piisavalt reguleerida.

Kaubamärgi litsentsileping peaks määratlema kasutusse antava kaubamärgi ning millisel otstarbel ja millistel sihtturgudel kaubamärgi kasutust lubatakse (nt kas kaubamärgiomaniku kaupade või teenuste turustamiseks või kaubamärgi kasutaja kaupade või teenuste tähistamiseks ja vastava kaubamärgi all turustamiseks vms).

Kaubamärgiomaniku jaoks on kindlasti oluline lepinguga tagada, et kaubamärgi kasutaja kaubamärki iseseisvalt ei muuda (nt ei lisa kaubamärgile uusi detaile, ei muuda senist värvi- ega kujunduslahendust) ega kahjusta muul viisil kaubamärgi eristusvõimet. Samuti peab olema piiratud kaubamärgi kasutaja õigus registreerida mis tahes õiguskorras enda nimele sama või sellega sarnaseid tähiseid ja vastava piirangu rikkumine ka piisavalt sanktsioneeritud.

Väga oluline on lepingus reguleerida kaubamärgiga tähistatud kaupade, teenuste või kaubamärki kandvate turundusmaterjalide kvaliteet, kaubamärgiomaniku võimalused selliste kvaliteedinõuete järgmist kontrollida ja kvaliteedipuuduste korral kaubamärgi kasutus koheselt peatada.

Lepingus tuleb kindlasti selgelt välja tuua, kellele kaubamärgi kasutusõigus antakse ning kas ja kuivõrd võib kaubamärgi kasutaja talle litsentsiga antavaid õigusi edasi anda ja sõlmida all-litsentse. On päris selge, et mida rohkem võimalikke kasutajaid, seda piiratum on kaubamärgiomaniku kontroll lepingu korrektse täitmise osas.

Samuti on soovitatav lepinguga kehtestada reeglid, kas ja kuidas toimub kolmandaid isikuid puudutavate kaubamärgiga seotud vaidluste lahendamine. Näiteks kui kolmas isik kaubamärgist tulenevaid õigusi rikub või kaubamärgi kehtivust vaidlustab - siis kas ja mis mahus tegeleb vaidlemise ja võimalike kompromissidega kaubamärgiomanik ja millal on selleks õigustatud litsentsisaaja.

Vähemtähtsad pole ka piisavad ja selged kokkulepped litsentsitasu osas, litsentsi kehtivusaja, selle ennetähtaegse lõpetamise ja võimaliku pikenemise jms küsimustes.

Korralik ja läbimõeldud litsentsileping tagab hea võimaluse oma kaubamärgi abil saavutada uusi ärilisi eesmärke, näiteks laieneda uutele turgudele või uutesse ärivaldkondadesse. Samas, nagu eelnevalt juba märgitud, võib ebaõnnestunud kaubamärgi kasutusse andmine viia kaubamärgi maine languseni ning kahjustada oluliselt ja pöördumatult selle väärtust.   

Lõpetusena võiks ehk retooriliselt küsida, et kui näiteks ettevõttele kuuluva kinnisvara puhul ei tule üldjuhul mõttessegi seda korraliku üürilepinguta teise isiku kasutusse anda, siis milleks kaubamärgi kasutusse andmist ja sellega kaasnevaid riske alatähtsustada? Kui rikutud ruumid saab remondiga hõlpsasti taastada, siis kaubamärgi maine parandamine või mõtlematult äraantud õiguste taastamine on tegelikult oluliselt keerulisem, kui mitte võimatu.

Artikli autor on Alvin, Rödl ja Partner Advokaadibüroo vandeadvokaat Kairi Kurisoo.

 

Osale arutelus

  • Lemmi Kann, Rödl & Partner - Äri ja Õigus

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

TAAVI PALK – parim valik kõigile palgaarvestajaile

Töötasude arvutamist ja maksustamist puudutava seadusandluse igaaastane muutumine ja uute peensuste jätkuv lisandumine on palgaarvestusest teinud ühe komplitseerituma valdkonna finantsarvestuses.

SmartAccounts - lihtsaim ja kiireim raamatupidamistarkvara pilves

SmartAccounts on majandustarkvara, mis on suunatud väikese ja keskmise suurusega uuendusmeelsetele ettevõtetele, kelle jaoks on oluline lihtsus ja mugavus.

Valdkonna tööpakkumised

Manpower is looking for a CHIEF ACCOUNTANT

Manpower OÜ

03. detsember 2017

Taxify is looking for an ACCOUNTANT

Taxify OÜ

17. detsember 2017

Ramirent Shared Services AS is looking for a GENERAL LEDGER ACCOUNTANT

Ramirent Shared Services AS

27. november 2017

Uudised

Tööriistad