Kuidas kuumemad ettevõtted ennast tippu kütavad?

Kuidas mõned ettevõtted suudavad ennast pidevalt arendada ning kuuma ja atraktiivsena tipus hoida samal ajal kui teised ei suuda miskipärast oma hõõguvat sütt kuidagi lõkkele puhuda?

Uurimaks, mis on nende kuumade ettevõtete saladuseks, viis Ernst&Young 2010. aastal läbi globaalse uuringu 263 Aasta ettevõtja tiitliga pärjatud juhi seas ning analüüsis paljude edukate ettevõtete tegutsemist. Uuringu märksõnaks sai innovatsiooni juhtimine, mida peeti peamiseks ettevõtte eduteguriks.

Uuringus osalenud ettevõtjatest 82% kinnitasid, et innovatsioon on ettevõtte kasvu jaoks üks olulisimaid asju, mis muudab organisatsiooni  originaalsemaks ja erilisemaks. Pooled vastanutest samas tunnistasid, et ettevõtte kasvades ja komplektsemaks muutudes on innovaatiliste ideede genereerimine muutunud raksemaks ning tegelikult plaanide tegemisel innovatsioonile erilist rolli ei anta. Kui ettevõte kasvab, siis tuleb loomingulisus säilitada, kuid liigne bürokraatia seevastu võib hävitada selle hetkega. Piiri helesinise taeva ja kuristiku vahel on raske tajuda, kuid jätkusuutliku edu tagamiseks on tasakaalu leidmine ülioluline.

Selleks, et tasakaalu saavutada, tuleks läbi mõelda, kuidas ettevõte töötab, mitte ainult keskenduda sellele, mida ta teeb. Selles, kuidas ettevõte töötab ja areneb, mängivad peamist rolli inimesed, kes sisuliselt moodustavadki küttekolde, mis oskusliku innovatsiooni soodustava juhtimisega aitab kuuma hoida ning edu saavutada.

Ernst&Young’i uuringu kokkuvõttes ilmnesid kuus strateegilist punkti, mida innovatsiooni soodustava juhtimise juures tuleks silmas pidada.

1. Loo inimestele võimalused olla ettevõtlikud ja loovad.

Ligikaudu 68% läbi viidud uuringus osalenutest pidasid ettevõtlikkuse ja innovaatilisuse tagamist oma organisatsioonis pigem kaootiliseks nähtuseks, mida kõrgemal tasemel ei juhita. Ligikaudu 40% vastanutest samas leidsid, et igapäevatöös tekib hulgaliselt häid ideid, kuid enamasti need vaid mõttelennuks jäävad. Seda, et ideed aga kaugemale jõuaks, peaks toetama ettevõtte keskkond, töökorraldus ja põhimõtted. 

Üheks lihtsaimaks viisiks innustamaks uute ideede genereerimist on tagada töötajatele aeg, mil nad saavad uute lahenduste peale mõelda. Näiteks Google võimaldab töötajatel umbes 20% oma ajast tegeleda endale huvipakkuvate nn “time-off“ projektidega, millest on suures osas välja kasvanud ka pea pooled Google’i uudsed tooted.  Samuti 3M, mida peetakse maailma üheks innovaatilisimaks ettevõtteks, võimaldab töötajatel 15% ajast tegeleda loovate küsimustega, mis võiks ettevõttele mingil moel kasuks tulla. Kui idee tõotab olla kasumlik, siis ettevõte finantseerib seda.

Samas tuli välja teinegi huvitav võimalus ergutamaks sisemist innovaatilisust. Nimelt on The Nielsen Company läbi viinud uuringu, mille kohaselt ettevõtted, kus kõrgemad juhid osalevad vähem loomingulise protsessi juures, tulevad 80% enam välja kasumlike uute toodete ja teenustega. Siiski mängivad need juhid olulist rolli nende toodete ja teenuste turule toomise juures.

2. Kaasa töötajad ideede ja lahenduste genereerimisse.

Oluline on julgustada töötajaid igal tasemel panustamaks kogu innovatsiooni protsessi.

IBM näiteks kasutab selleks laiahaardelisi internetiteel läbiviidavaid ajurünnakuid  - genereerimaks ideid ja lahendamaks probleeme. Samas ei ole aga vaid töötajad need keda kuulata. Oluline on hoida silmad ja kõrvad lahti ka klientide seas. Näiteks populaarne suhtlusportaal Facebook kasutas portaali arendamiseks just kasutajate abi, lastes neil algselt vaid inglise keeles oleva portaali tõlkida enda valikul erinevatesse keeltesse. Näiteks hispaania keeles avaldati veebileht kasutajate abiga vaid paari nädalaga. Kliendikeskset lähenemist innovatsiooni juhtimisel kasutab ka Dell, kelle eesmärgiks on viia oma tarbijani just seda, mida nad kõige enam ootavad.

3. Taga meeskonna mitmekesisus.

Michigani ülikooli professori Scott Page’i poolt läbi viidud uuringu kohaselt lahendavad mitmekesised grupid ülesandeid loovamalt ja läbimõeldumalt kui seda teevad homogeensed grupid. Oluline on moodusta meeskond nii, et see oleks piisavalt mitmekesine haarates enda alla erinevaid vaatenurki, kogemusi ja miks mitte ka erinevaid rahvusi. 

Kahtlemata on selliste mitmekesiste gruppide juhtimine ka keerukam, kuid ideede rohkus ja erinevad seisukohad viivad sageli paremate tulemusteni ning annavad lisandväärtust. Näiteks kuulus äritarkvara tootja SAP on just parimate lahenduste saavutamiseks oma arendusmeeskonnad muutnud võimalikult paindlikuks ja eripalgelisemaks.

4. Võimalda ettevõtlikele töötajatele ülesandeid, mis aitaksid neil oma potentsiaali kasutada.

Sageli üritavad ettevõtted värvata väga aktiivseid ja innovaatilise mõtlemisega töötajaid. Tihtipeale unustatakse aga see, et selliseid talente tuleb osata ka pärast värbamist hoida - tunnustades neid ja tagades neile sobivad karjäärivõimalused. Oluline on mõelda, kuidas vältida parimate ideedegeneraatorite üleminekut konkurentide juurde või veel hullem, saamaks ettevõtte enda konkurentideks.

5. Lõika kasu toetusprogrammidest.

Kui ettevõttel tekivad uued innovaatilised ideed, siis sageli jäävad need finantseerimisallikate puuduse tõttu realiseerimata. Siinkohal on oluline hoida aga silmad ja kõrvad lahti, sest tegelikult leidub erinevaid finantseerimisvõimalusi päris palju. Kasvõi EAS-i leheküljel ringi vaadates võib leida arvukalt toetusi, mis ideid teostuseni aitaksid viia. Kes otsib, see leiab!

6. Ole valmis tagasilöökideks.

Kui olla innovaatiline, siis kahtlemata on osa tööst aeg-ajalt läbi kukkuda.  Ettevõtted peavad olema valmis tagasilöökideks, sisemisteks konfliktideks, finantsriskideks ja intellektuaalseteks võitlusteks. Oluline on läbi mõelda, kui palju ollakse valmis riskima ja kui palju valmis kaotama. Sageli ei pruugi ebaõnnestumise põhjus olla kehv toode või teenus vaid selleks võib olla hoopis vale ajastus.

Nimetatud punktid on aga vaid osa sellest, mida kogu innovatsiooni juhtimisel tasuks jälgida, sest tegelik edu tuleb vaid siis, kui kogu protsessi vaadatakse kui tervikut. Ettevõtlikud hinged vajavad julgustamist, tuge ja võimalusi juhtivatel positsioonidel olevate isikute poolt  sama palju kui vabadust ebaõnnestuda ilma karistuseta. Ainult selliselt saab jätkuv innovaatilisus toimida – aidates ettevõttel saavutada ihaldatud positsiooni turul.

Tõepoolest, mõned parimad ja kasumlikumad äriideed on tekkinud küll klassikalisest „Eureka“ efektist, kuid sellele lootma jäädes oma ettevõtet kuumana ei hoia.

Artikli autor on Eve Neumann, Ernst&Young Baltic AS auditi osakonna vanemkonsultant.


 

Osale arutelus

  • Lemmi Kann, Ettevõtlusblog Ernst & Young

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Veebiseminarid 24/7

Tarkvara

Taavi Majandustarkvara

Taavi Majandustarkvara iseloomustab laialdane funktsionaalsus, integreeritavus ja hea klienditugi. TAAVI Majandustarkvara aitab ettevõttel luua tervikliku integreeritud infosüsteemi, mis käib pidevalt ajaga kaasas.

TAAVI PALK – parim valik kõigile palgaarvestajaile

Töötasude arvutamist ja maksustamist puudutava seadusandluse igaaastane muutumine ja uute peensuste jätkuv lisandumine on palgaarvestusest teinud ühe komplitseerituma valdkonna finantsarvestuses.

Valdkonna tööpakkumised

Uudised

Tööriistad