Turunduslahendusi tellides pea meeles autoriõigust

Ettevõtte turunduskontseptsiooni loomisel reklaamispetsialiste, disainereid ja muid lepingupartnereid kasutades on oluline meeles pidada, et loodavad lahendused on enamasti teosed autoriõiguse seaduse tähenduses ning teose autoril tekib vastavatele teostele autoriõigus.

Kodulehe ja kliendilehtede kujunduste, reklaamlausete, reklaamlehtede ja muude visuaalsete lahenduste puhul on tellija jaoks seega oluline õigeaegselt ja piisavalt reguleerida autoriõigustega seonduvat, muuhulgas millises mahus võib tellija loodud teoseid kasutada ja mis ulatuses säilib autoril kontroll oma loomingu üle.

Igapäevases majandustegevuses on aga paraku sagedane olukord, kus turunduslahenduste väljatöötamiseks sõlmitavad lepingud reguleerivad vaid tööde tegemist, nende materiaalse vormi üleandmist ja tööde eest tasumist, samas puuduvad tellija jaoks olulised kokkulepped autoriõiguse osas.

Selliste kokkulepete puudumine või lepingu ebapiisav regulatsioon toob kaasa mitmeid praktilisi probleeme.

Tellija õigused loodud lahenduste kasutamisel on piiratud

Olukorras, kus poolte kokkuleppeks oli tellijale turunduslahenduse loomine, ei tohiks üldjuhul tekkida vaidlust, et koos tellitud tööga saab tellija ka õiguse temale loodud konkreetset lahendust kokkulepitud viisil ja ajal oma turundustegevuses kasutada. Samas loodab tellija tegelikult sellise kasutusõiguse kõrval vaikimisi hoopis laiemaid õigusi.

Turunduskontseptsiooni väljatöötamine ja selle elluviimine ning seeläbi enda nähtavaks ja meeldejäävaks tegemine on pikk ja kulukas protsess. Seetõttu on tellija jaoks kindlasti oluline, et tal oleks õigus talle loodud sümboolikat, kujundusi, reklaammaterjale, maskotte ja muid lahendusi kasutada pikka aega, seejuures neid vajadusel kas iseseisvalt või teiste lepingupartnerite abiga muuta ja täiendada. Samuti soovib tellija seniste lahenduste või nende üksikute hästitöötavate elementide baasil luua ja arendada uusi rakendusi.

Ehkki need õigused on tellijale hädavajalikud, siis tulenevalt autoriõiguse põhimõtetest, kui tellija ja autori vahel puudub kokkulepe tellijale teose muutmise ja täiendamise õiguse andmise kohta, tellija selliseid õigusi ei saa ning need jäävad autorile. Teoses mis tahes muudatuse või täienduse tegemiseks peab tellija seega saama autori sellekohase nõusoleku. Kui autor nõusolekut ei anna (näiteks poolte koostöö mittesujumise tõttu on suhted sassis või autorile lihtsalt ei meeldi, et tema konkurent tema loodud teost edasi arendama hakkab) või ta nõuab nõusoleku andmise eest tasu, mida tellija ei ole nõus maksma, siis tellija senist lahendust iseseisvalt muuta ega täiendada ei tohi. Ilma autori nõusolekuta tehtud muudatused ja täiendused ning varasema lahenduse põhjal loodud uued teosed loetakse autoriõiguse rikkumiseks.

On selge, et senisest turunduskontseptsioonist ilmajäämine ning arendustegevusega sisuliselt otsast alustamine toob ettevõttele kaasa väga suuri kahjusid. Arvestada tuleb nii sama töö sisuliselt uuesti tegemisega kaasnevate otseste kuludega kui ka ilmselt veelgi suuremate kaudsete kahjudega tulenevalt sellest, et senise turundusidentiteedi ja aastaid kasutatud sarnaste turunduselementidega harjunud kliendid ei pruugi ettevõtet turul enam märgata.

Autoril säilib loodud lahenduse kasutamisõigus

Lisaks eeltoodule tuleb arvestada, et kui autori ja tellija vahel puudub selge kokkulepe seadusega autorile kuuluvate õiguste tellijale üleandmise kohta, jäävad kõik need õigused täies mahus teose autorile.

See tähendab muu hulgas ka seda, et autoril kui teose loojal on õigus sama või sarnaseid lahendusi jätkuvalt kasutada ka oma muudes töödes. Pole kahtlust, et sellega kaotab turunduskontseptioon oma vajalikku originaalsuse ja eristusvõime ning ei täida tegelikult soovitud eesmärki ega anna ilmselt loodetud tulemust.

Lihtne lahendus - korrektne leping

Eeltoodud probleeme on lihtne ennetada, sõlmides juba tööde tellimisel autoriga korrektse lepingu, mis sisaldab ka autoriõiguste kuuluvuse regulatsiooni. Leping peaks selgelt välja tooma autorile jäävad õigused - kas ja mis mahus võib autor oma loodud lahendusi edaspidi ise kasutada. Samuti tuleb kokku leppida tellijale antavates õigustes, muuhulgas kas tellijal on õigus temale loodud lahendusi kasutada ka oma grupiettevõtete turundustegevuses, kas tal on õigus loodud lahendusi iseseisvalt muuta, täiendada, nende põhjal uusi teoseid kujundada jne. Vaidluste vältimiseks on kindlasti soovitatav need kokkulepped fikseerida kirjalikult.

Artikli autor on Alvin, Rödl ja Partner Advokaadibüroo vandeadvokaat Kairi Kurisoo

Osale arutelus

  • Lemmi Kann, Rödl & Partner - Äri ja Õigus

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Veebipõhine Microsoft Dynamics NAV majandustarkvara terviklahendus

Tänapäeva ettevõtete väljakutseks on pidev ärikeskkonna muutumine. Majandus- või äritarkvara peab seejuures olema paindlik, kasvama koos ettevõttega. Samas tuleb koguda ja vaadata oma andmeid täiesti uuel viisil, et teha tuleviku otsuseid, mitte konstateerida minevikku. Majandustarkvara peab olema kaasaegne, hästi integreeritud ja aitama tööaega kokku hoida.

Innovatiivne ja suurte võimalustega Microsoft Dynamics NAV

Keskmistele ja suurtele ettevõtetele mõeldud Dynamics NAV on Microsofti majandustarkvaradest globaalselt enim müüdud ja kiiremini arenev lahendus, mida on viimasel kümnendil jõuliselt arendatud.

Valdkonna tööpakkumised

BonBon Lingerie otsib RAAMATUPIDAJAT

BonBon Lingerie OÜ

26. mai 2018

LIDL is looking for SENIOR PAYROLL CONSULTANT

Fontes PMP OÜ

31. mai 2018

AIANDUSKESKUS HANSAPLANT otsib PEARAAMATUPIDAJAT

Hansaplant Hulgi OÜ

31. mai 2018

Uudised

Tööriistad