Riigikohus: poliitilise välireklaami keeld on Põhiseadusega kooskõlas

Alates ajast, kui seadusandja võttis vastu seaduse, millega kehtestati poliitilise välireklaami keeld aktiivse agitatsiooni perioodiks, on kestnud elav arutelu taolise keelu põhiseaduslikkuse üle. 01. juulil sel aastal on Riigikohtu Üldkogu lõpuks leidnud, et nimetatud keeld on Eesti Vabariigi põhiseadusega kooskõlas.

Poliitilise välireklaami keeld aktiivse agitatsiooni ajal võeti Riigikogu poolt vastu juba 2005. aastal. Juba siis leidis õiguskantsler, et selline keeld riivab põhjendamatult Eesti Vabariigi põhiseadusega tagatud valimisõigusi, väljendusvabadust, ettevõtlusvabadust, omandipõhiõigust ja erakonna tegevusvabadust, pöördudes selles küsimuses viimaks ka Riigikohtu poole. Selle aasta 1. juuli kohtuotsuses nr 3-4-1-33-09, millega vaadati läbi õiguskantsleri taotlus välireklaami keelu kehtetuks tunnistamiseks, lahendas Riigikohtu Üldkogu üle viie aasta kestnud arutelu välireklaami keelu põhiseaduspärasuse üle.

Kohtuotsuses on Riigikohtu Üldkogu sarnaselt õiguskantslerile tunnistanud, et poliitilise välireklaami keeluga aktiivse agitatsiooni ajal kujundab seadusandja hääletamisõiguse kasutamise tingimusi ja riivab hääletamisõiguses sisalduvat vabadust saada teavet valimisotsuse kujundamiseks. Samuti piirab poliitilise välireklaami keeld kandidaatide õigust tutvustada nii ennast kui ka esindatavat ühendust. Kohus on ka asunud seisukohale, et välireklaami keeld mõjutab ebasoodsalt välimeediaettevõtete ettevõtlust, välistades ühe tuluteenimise võimalusena välireklaamide tootmise ja eksponeerimise. Sätestatud keeld riivab hoonete, rajatiste, ühistranspordivahendite, taksode ja muu sellise, mida on võimalik kasutada välireklaami kandjatena, omanike õigust vabalt otsustada nendele kuuluva omandi valdamise ja kasutamise üle. Lisaks mõjutab poliitilise välireklaami keeld erakonna tegevusvabadust ebasoodsalt, kuna see välistab kindla ajavahemiku jooksul ühe valimisreklaami tegemise mooduse. Riigikohus on seega nõustunud, et poliitilise välireklaami keeld kujutab endast põhiõiguste riivet.  

Samas on nimetatud põhiõiguste riived Riigikohtu hinnangul kehtestatud eelkõige erakondade, üksikkandidaatide ja valimisliitude võrdsuse tagamiseks, vähendades erakondade kulutusi valimiskampaaniale ja raha osakaalu poliitilise võimu saavutamisel. Samuti on välireklaami keelu mõtteks suurendada sisulise poliitilise argumentatsiooni osakaalu teiste kanalite kaudu (raadio, televisioon, ajakirjandus). Lisaks tuleb välireklaami keelu taga näha ka eesmärki vähendada valijate kohatut mõjutamist ja valijaga manipuleerimist välireklaamis kasutatavate mõjutusmeetoditega. Üldkogu hinnangul on poliitilise välireklaami keeld sobiv vahend loetletud eesmärkide saavutamiseks ning põhiõiguste riive on seetõttu õigustatud. 

Täiendavalt analüüsis Riigikohus kõnealuses otsuses ka õiguskantsleri poolt pakutud alternatiivseid meetmeid, s.o poliitilise välireklaami piiramist ja valimiskulutuste ülempiiri kehtestamist. Kuigi välireklaami piiramine aktiivse agitatsiooni ajal piiraks põhiõigusi vähem kui üldine ühetaoline keeld, leidis Riigikohus, et välireklaami piirangud ei aitaks kaasa kampaaniakulutuste vähendamisele ega avaliku ruumi poliitilisest reklaamist vabastamisele. Lisaks on ühetaolise keelu kohaldamine lihtsam ja odavam. Üldkogu hinnangul võiks valimiskampaania kulude ülempiiri sätestamine olla tõhus meede eelkõige raha osakaalu vähendamiseks võimu saavutamisel, kuid see ei pruugi vähendada valijate vastumeelsust poliitilise reklaami ja poliitika vastu tervikuna ega aidata kaasa poliitilise debati sisulisemaks muutmisele. Riigikohtu üldkogu järeldas, et poliitilise välireklaami keeld on vajalik seatud eesmärkide saavutamiseks.

Üldkogu arvates ei võta keeld valijatelt võimalust valimistel osaleda või hääletada neile meelepärase kandidaadi poolt ega välista kellegi kandideerimist valimistel. Samuti ei võta taolise keelu kehtestamine kandideerijatelt õigust enda vaateid tutvustada muul viisil, suunates poliitilisi arutelusid lihtsalt teistesse kanalitesse, kus neil on suurem tõenäosus kujuneda sisulisemaks välireklaamidel valitsevatest lööklausetest ja piltidest.

Riigikohtu üldkogu järeldas kokkuvõttes, et poliitilise välireklaami keelamise taga võib näha soovi suurendada hääletamisaktiivsust, tõsta demokraatliku arutelu kvaliteeti, vältida valijatega manipuleerimist ja vähendada raha osakaalu poliitilise võimu saavutamisel. Seatud eesmärgid on niivõrd kaalukad, et õigustavad hääletamis- ja kandideerimisõiguse, poliitilise väljendusvabaduse, ettevõtlusvabaduse, omandipõhiõiguse ja erakonna tegevusvabaduse piiramist poliitilise välireklaami keeluga. Kuivõrd piirangud ei moonuta nende õiguste ja vabaduste olemust, on poliitilise välireklaami keeld lubatav ning keeld on proportsionaalne seatud eesmärkide saavutamiseks.


Artikli autor on Irina Nossova, Advokaadibüroo Aivar Pilv advokaat

Osale arutelus

  • Lemmi Kann, Õigusblog Aivar Pilv

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Vabaned rutiinsest paberitööst ja saad pühendada oma aja inimestele!

Me usume, et tarkvara peab kiirendama ja lihtsustama tööd ning vältima inimlikke vigu. Et seda saavutada palgaarvestuses, on mõistlik teha arvestus samas programmis, kus on selle aluseks olevad andmed – palk, koormus, puhkused, haiguslehed, lisatasud, töögraafikud jne.

Majandustarkvara RAPID

Tarkvaraga RAPID saate korraldada keskmise või väikese ettevõtte raamatupidamise ja majandusarvestuse - laoarvestus, palgaarvestus, teenindus, üüriarvestus, jm. RAPIDi tasuta versiooniga saab töö tehtud üksikettevõtja, alustav ettevõte või mittetulundusühing.

Valdkonna tööpakkumised

Uudised

Tööriistad