Ühispakkumuse ettevalmistamisel kindlusta oma tagala

Ühispakkumuses osalejatel on mõistlik omavaheline koostöö lepinguga reguleerida juba enne ühispakkumuse esitamist vältimaks olukorda, kus partner on otsustanud käed lüüa kellegi teisega jättes senise koostööpartneri "ukse taha".

Riigihangete seadus lubab riigihankes osalemiseks esitada pakkujatel ühiseid pakkumusi. Ühispakkumusi esitatakse sageli põhjusel, et ühispakkujad võivad enda kvalifitseerimise tingimustele vastavuse tõendamiseks tugineda majandusliku ja finantsseisundi osas kõigi ühispakkujate summeeritud näitajatele ning tehnilise ja kutsealase pädevuse osas teiste ühispakkujate pädevusele (RHS § 41 lg 7). See võimaldab hankemenetluses osaleda isikutel, kes üksinda osaledes ei kvalifitseeruks ega oleks tõenäoliselt võimelised hiljem hankelepingut täitma.

Ühiselt pakkumust esitades vastutavad ühispakkujad hankelepingu sõlmimise korral selle täitmise eest solidaarselt. Eduka hankelepingu täitmise huvides eeldab ühispakkumuse esitamine pakkujate vahel suurt usaldust ja tugevat koostööd, mille täpne reeglistik lepitakse enamasti kokku omavahelises koostöölepingus.

Kuivõrd riigihangete seadus ei luba hankemenetluses osaleda, sh pakkumust esitada ühispakkujal, kes on juba üksi või koos mõne teise ühispakkujaga pakkumuse esitanud (RHS § 44 lg 5), on mõistlik ühispakkujatel omavaheline koostöö lepinguga reguleerida juba enne ühispakkumuse esitamist. Vastasel juhul võib ilmneda, et pärast kulukaks kujunenud pakkumuse koostamist kuid enne pakkumuse esitamist on partner otsustanud osaleda riigihankes koos kellegi teisega jättes senise koostööpartneri sanktsioone kartmata kõrvale.

Vaatamata koostöölepingu olemasolule tuleb aga tähelepanelik olla olukordades, kui peaks tekkima vajadus esitada hankemenetluses vaidlustus Rahandusministeeriumi juures tegutsevale vaidlustuskomisjonile.

Vaidlustuskomisjon on oma praktikas lähtunud põhimõttest, et vaatamata tsiviilõiguslikule koostöölepingule ei ole riigihangete seaduse mõttes ühispakkujad enne pakkumuse esitamist omavahel õiguslikult seotud. Sel põhjusel ei saa ühispakkujad näiteks esitada enne pakkumuse esitamist ühist vaidlustust hanketeate ja hankedokumentide peale. Kui üks ühispakkujatest ei vasta hanketeates või hankedokumentides toodud riigihangete seadusega vastuolus olevatele tingimustele, saab vaidlustuse esitada üksnes see ühispakkuja, kes sellisele tingimusele ei vasta ehk kelle subjektiivseid õigusi seadusevastase nõudega rikutakse. Teise ühispakkuja suhtes ei oma tähtsust asjaolu, et koostöölepingut rikkumata ei saa ta esitada riigihankes ühispakkumust koos mõne teise pakkujaga.

Seega piirab ühispakkuja koostöölepingu sõlmimisega ühelt poolt oma õigusi sellega, et seadusevastased hankedokumendid või hanketeade nurjavad võimaluse esitada pakkumus, vaidlustusvõimalus pakkujal aga seejuures puudub.

Teiselt poolt jääb koostöölepingu sõlmimata jätmisel oht, et lepingupartner loobub ühispakkumuses osalemisest. Lahenduseks oleks ilmselt sätestada koostöölepingus partneri kohustus esitada oma subjektiivsete õiguste rikkumisel vaidlustus ning näha ette sanktsioonid selle kohustuse rikkumisel.

Kuid isegi vaidlustuse esitamine partneri poolt ei taga pakkujale võimalust osaleda hankemenetluses, sest selleks ajaks kui vaidlustus lahendatakse, ei pruugi olla enam piisavalt aega teiste võimalike lepingupartneritega läbirääkimiste pidamiseks ja pakkumuse ettevalmistamiseks. Kuivõrd vaidlustuskomisjoni praktika kohaselt ei ole ühispakkujad enne pakkumuse esitamist omavahel õiguslikult seotud, ei saaks vaidlustust esitav ühispakkuja nõuda hankemenetluse peatamist vaidlustuse läbivaatamise ajaks ka põhjusel, et teisele ühispakkujale oleks tagatud piisav aeg vaidlustuse rahuldamata jätmise korral uue ühispakkuja leidmiseks ja pakkumuse koostamiseks.

Artikli autor on advokaadibüroo Lentsius & Talts vandeadvokaat Raul Talts.

Osale arutelus

  • Lemmi Kann, AB Lentsius & Talts ettevõtjaveerg

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Lihtne äritarkvara juhile

BudgetMatador on juhi töölaud ettevõtte rahaasjade haldamiseks. Rakendus optimeerib juhi ning raamatupidaja vahelist koostööd ning annab juhile mõeldud ülevaate ettevõtte finantsolukorrast.

Majandustarkvara RAPID

Tarkvaraga RAPID saate korraldada keskmise või väikese ettevõtte raamatupidamise ja majandusarvestuse - laoarvestus, palgaarvestus, teenindus, üüriarvestus, jm. RAPIDi tasuta versiooniga saab töö tehtud üksikettevõtja, alustav ettevõte või mittetulundusühing.

Valdkonna tööpakkumised

PLAYTECH ESTONIA OÜ is hiring a SENIOR ACCOUNTANT in Tartu

Playtech Estonia OÜ

04. jaanuar 2019

Uudised

Tööriistad