Maksuhaldur võib saada suuremad õigused eelaresti kohaldamisel

Planeeritav maksekorralduse seaduse muudatuse kohaselt võib maksuhaldur taotleda halduskohtult luba ka maksukohustuslase rahalistele vahenditele ja varalistele õigustele sissenõude pööramiseks juba maksukontrolli käigus enne maksusumma määramist.

Mõni kuu tagasi pälvis meedias mõningast tähelepanu käesoleva aasta märtsikuu lõpus Rahandusministeeriumis valminud ja seejärel kooskõlastusringile saadetud maksukorralduse seaduse eelnõu ning seda peamiselt seetõttu, et seaduseelnõuga kavatseti märkimisväärses ulatuses muuta seniseid seaduses sätestatud intressi arvestamise ja tasumise, samuti haldusakti täitmise peatamise põhimõtteid. Kavandatavad muudatused olid paraku selgelt kaldu maksukohustuslaste kahjuks, mistõttu pälvisid need üsna ohtralt kriitikat ning lõpuks palus aprilli lõpus eelnõu sisuliste ja vormiliste märkustega kooskõlastanud Justiitsministeerium rahandusministril kõnesolevad muudatused esitatud kujul eelnõust välja jätta või neid vastavalt tehtud märkustele muuta.

Samas ei tehtud seaduseelnõu kooskõlastamisel sisulisi märkusi selles sisalduva muudatuse kohta, millega antaks maksuhaldurile senisest suuremad õigused nn eelaresti kohaldamisel. Seetõttu võib hetkel eeldada, et vähemalt nimetatud muudatus kas 2011. aasta alguses või siis mõnevõrra hiljem õigusnormina jõustub. Milles see planeeritav muudatus siis täpselt seisneb?

Hetkel näeb maksukorralduse seadus ette, et kui maksude tasumise õigsuse kontrollimisel tekib maksuhalduril põhjendatud kahtlus, et pärast maksuseadusest tuleneva rahalise nõude või kohustuse määramist ehk üldjuhul maksuotsuse tegemist võib maksuvõla sundtäitmine maksukohustuslase tegevuse tõttu osutuda oluliselt raskemaks või lausa võimatuks, võib Maksu- ja Tolliameti piirkondliku struktuuriüksuse juhataja esitada halduskohtule taotluse loa saamiseks, mis annaks maksuhaldurile õiguse sooritada seaduses loetletud täitmist tagavaid toimingud juba enne maksusumma määramist.

Juhul kui halduskohus esitatud taotlust põhjendatuks peab ja selle rahuldab, on maksuhalduril juba enne maksuotsuse tegemist võimalik sooritada maksusumma sissenõutavuse tagamiseks toiminguid, mida reeglina tehakse alles pärast maksusumma määramist selle sundkorras sissenõudmise käigus.

Nimetatud täitetoiminguteks on vastavasse registrisse kinnisasja, ehitise kui vallasasja, sõiduvahendi ja/või laeva käsutamise keelumärke kandmise taotlemine ja/või väärtpaberite või väärtpaberikontode blokeerimiseks korralduse andmine ja/või kinnisasjale või laevakinnistusraamatusse kantud laevale või tsiviilõhusõidukite registrisse kantud õhusõidukile hüpoteegi seadmise taotlemine. Samas ei ole maksuhalduril käesoleval ajal võimalust taotleda kohtult luba juba enne maksuotsuse tegemist sissenõude pööramiseks maksukohustuslase rahalistele nõuetele ja varalistele õigustele, kui on tekkinud kahtlus, et viimane võib end maksunõude täitmise vältimiseks tahtlikult maksejõuetuks muuta.

Seega puudub maksuhalduril võimalus enne maksusumma määramist ja selle sundkorras sissenõutavaks muutumist preventiivse abinõuna näiteks maksukohustuslase pangakontode arestimiseks pankadele korraldusi anda või maksukohustuslasele kuuluvat kaupa arestida. Peagi võib see olukord aga muutuda.

Nimelt näeb planeeritav seadusemuudatus ette, et tulevikus võib maksuhaldur taotleda halduskohtult luba ka maksukohustuslase rahalistele vahenditele ja varalistele õigustele sissenõude pööramiseks juba maksukontrolli käigus enne maksusumma määramist. Samuti võiks maksuhaldur tulevikus taotleda halduskohtult luba pöörduda ennetavate täitetoimingute sooritamiseks kohtutäituri poole, kui maksuhalduril endal ei ole nimetatud toimingute sooritamine mingil põhjusel võimalik või kui need ei oleks eelduste kohaselt tulemuslikud.

Seaduseelnõu seletuskirja kohaselt täiendab eelaresti laiendamine rahalistele nõuetele ja varalistele õigustele võimalusi maksupettuste vastu võitlemisel. Seletuskirjas toodud põhjendusest nähtuvalt on rahalistele nõuetele ja varalistele õigustele sissenõude pööramine vajalik eelkõige selliste äriühingute puhul, mille vara koosneb üldjuhul vaid arvutist, postkastist ja pangakontost. Vara puudumise tõttu ei ole maksuhalduril nii või teisiti otstarbekas pöörduda selliste  isikute puhul kohtu poole loa saamiseks erinevatesse registrisse kantavatele varadele keelumärgete seadmiseks, mistõttu võib äriühingu pangakonto arestimine olla sisuliselt ainus võimalus tagada vähemalt hüpoteetiliselt tulevikus määratava maksusumma sissenõutavuse võimalikkus.

Pangakonto arestimine saab anda tulemusi siiski vaid juhul, kui maksupettuse skeemis osalevad omavahel seotud isikud ei ole jõudnud võtta kasutusele pangakontodel olevate rahasummade arestimist välistavaid meetmeid ehk teisisõnu pangakontolt raha kuhugi edasi kandnud või seda variisikute kaudu sularahas välja võtnud. Seletuskirjast nähtuvalt on maksuhaldur selliste problemaatiliste olukordadega kokku puutunud eelkõige kütuse- ja metalliäris tegevate äriühingute puhul, keda sageli kasutatakse mõne lülina suuremas maksupettuse skeemis. 

Kuna maksuhalduril endal puudub õigus pöörata sissenõuet registrisse mittekantavale varale, tuleb tal maksukohustuse täitmise tagamiseks taolise vara arestimise korraldamiseks pöörduda kohtutäituri poole. Planeeritav seadusemuudatus võimaldaks niisiis lisaks pangakonto arestimisele arestida enne maksusumma määramist kohtu eelneval loal ning kohtutäituri vahendusel  näiteks ka maksukohustuslasele kuuluvat kütust, metalli, puitu ja muud registrisse mittekantavat vallasvara. Seaduseelnõu seletuskirjas on siiski märgitud, et seda võimalust võib maksuhaldur kasutada üksnes erandlikel juhtudel, kui on selgelt ette näha teiste täitetoimingute võimatus. Jääb üle üksnes loota, et seaduse jõustudes see tõepoolest nii saab olema ning kavandatavaid maksukohustuslaste varalisi õigusi piiravaid meetmeid kasutatakse maksuhalduri poolt üksnes põhjendatud juhtudel viimase abinõuna kooskõlas kaalutlusõiguse põhimõtetega. Ühtlasi tuleb loota, et maksuhaldurile tulevikus antavad suuremad õigused eelaresti kohaldamisel täidavad taotletava eesmärgi ja aitavad riigil senisest efektiivsemalt maksupettuste ja nende läbiviijatega võidelda.

Artikli autor on Jaak Siim, Advokaadibüroo Aivar Pilv advokaat.

Osale arutelus

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Majandustarkvara RAPID

Tarkvaraga RAPID saate korraldada keskmise või väikese ettevõtte raamatupidamise ja majandusarvestuse - laoarvestus, palgaarvestus, teenindus, üüriarvestus, jm. RAPIDi tasuta versiooniga saab töö tehtud üksikettevõtja, alustav ettevõte või mittetulundusühing.

Dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem

Ellrex digidoc on ettevõtte dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem mis on eraldatud raamatupidamise programmist.

Valdkonna tööpakkumised

MAXIMA EESTI OÜ otsib PEARAAMATUPIDAJAT

Fontes PMP OÜ

22. oktoober 2018

Uudised

Tööriistad