Mis imeloom on müügimaks ja mida võiks arvestada?

Kui käesoleval aastal räägitakse üldse maksudest, siis vaieldamatu tegija selles vallas on Tallinna müügimaks.  Nii palju kirgi ei ole suutnud ükski maks viimase 10 aasta jooksul tekitada kui see müügimaks.

Kuigi tegemist on vormiliselt Tallinna linnas kehtestatava müügimaksuga, on ilmne, et selle kohaliku maksu mõju on tunda kogu vabariigis ja ilmselt on enamusel Eesti elanikel võimalus alates 1.juunist 2010 tunda seda oma rahakoti peal, sest suurtel kaubandusettevõtetel, kes müüvad üle vabariigi tuhandeid erinevaid kaupu suurtes kauplustes, on tehniliselt väga raske kehtestada   kõigile neile tuhandetele kaupadele kahed erinevad hinnad – ühed koos müügimaksuga ja teised ilma müügimaksuta. 

Tallinna müügimaksuga maksustatakse ainult füüsilisele isikule müüdud kaubad ja teatud teeninduse valdkonda kuuluvad teenused. Kassajärjekorras seisab alati inimene sõltumata sellest, kas ta ostab kaupa endale või mõnele juriidilisele isikule ning mõnikord mõtleb ta alles peale ostu, et selle kauba ostis ta füüsilisest isikust ettevõtjana (FIE) oma ettevõtluse tarbeks ja mitte oma eratarbimiseks. On ilmne, et kassapidaja ei hakka eristama järjekorras seisvaid erinevaid ostjaid ja selleks tuleks suurtel kauplustel tekitada eraldi kohad, kus ostu teinud inimene palub eraldi arvet oma ettevõttele või endale kui FIE-le. See tegevus võimaldab müüjal eristada ka selle osa jaemüügist, mis ei kuuluks müügimaksuga maksustamisele.

Kui praegu tuleb ettevõtetel nagunii pidada eraldi raamatupidamise arvestust ja käibemaksu deklareerimiseks maksuarvestust, siis nüüd lisandub veel täiendavalt müügimaksu arvestuse pidamise vajadus, sest käibemaksu arvestus ei erista müügimaksuga maksustatavat müüki ja seega ei taga müügimaksu arvestuse pidamist.

Kui füüsiline isik läheb pärast ostu sooritamist kassaaparaadist saadud tsekiga eraldi arvet nõudma oma juriidilisest isikust ettevõttele, siis milline peaks olema müüja hoolsuskohus, et kontrollida, kas ostja ikka ostab näiteks kauba juriidilisele isikule või FIE-le ja mitte iseenda isiklikuks tarbeks?

Kui aga kauplus ei hakka kehtestama eraldi hindu füüsilistele isikutele müügimaksuga ja teistele ilma müügimaksuta, siis tekib küsimus, miks juriidilisest isikust ostjal või FIE-l üldse veel muud dokumenti peale kassatseki vaja läheks ja kas ta hakkab nõudma arvet tõendamaks, et ostis näiteks juriidiline isik ja mitte füüsiline isik. Seega ei ole müüjal võimalik ka tõendada, et osa müüki ei ole siiski müügimaksuga maksustatav.  Käesoleval ajal kassaaparaadist trükitud tsekk kajastab olulise osa arvele kehtestatud nõuetest ning lisada on vaja ostja nimi ja aadress.

Kui aga kauplus siiski kehtestab kahed hinnad ja seejuures eraldi hinnad ilma müügimaksuta juriidilistele isikutele ja FIE-le, siis peale kassas ostu sooritamist müügimaksuga müügihinnas tuleks juriidilistele isikutele ja FIE-le sellesama ostu ümbervormistamisel hakata neile osa raha, st. müügimaksu osa, tagasi maksma.

See probleem tekib eelkõige juhul, kui on ettenähtud küll kahed hinnad sõltuvalt ostjast, kuid vaevalt et kassas on võimalik müüa kahe erineva hinnaga sama asja. Lihtsalt müüja lubab sõltuvalt ostja staatusest teha eraldi uues hinnas uue arve. Võib arvata, et kui näiteks 7 inimest seisab kassas järjekorras ja ootab kannatamatult enda teenindamist, siis kassapidajal ei ole aega hakata kontrollima ostja staatust ja veenduma, et tõesti ostab näiteks juriidiline isik ja sellest lähtuvalt teeks talle arve ilma müügimaksuta.

Sellises müügikohas, kus on kliendi väga personaalne teenindamine, on oluliselt lihtsam iga müügijuhtumit eraldi kontrollida ja siis saab kliendile kohe esitada arve lähtudes ostja staatusest kas müügimaksuga või ilma. 

Kuivõrd müügimaksuga maksustatakse teeninduse valdkonda kuuluvad teenused ja mitte kõik teenused, siis on tohutult tõlgendamisruumi teenuste müügimaksuga maksustamisel. Kui näiteks majandustegevuse registri selgituse kohaselt  mingi tegevus loetakse teeninduseks ja see tuleb registreerida, siis ei ole selge, kas selline teenindus kuulub müügimaksuga maksustamisele.  Tallinna Linnavalitsusest telefoni teel ühe väga konkreetse juhtumi kohta küsitud teenuse korral vastati, et antud teenus ei kuulu müügimaksuga maksustamisele, kuigi majandustegevuse registris kuulus vastav tegevus registreerimisele teenindusena. 

Kuivõrd müügimaks jõustub Tallinnas juba 1.juunil, siis on ilmselt viimane aeg läbi mõelda selle rakendamise probleemid vältimaks põhjendamatut maksustamist ja maksustamata jätmist. 

Artikli autor on  Tõnis Jakob, Ernst & Young Baltic AS juhtiv maksukonsultant

Osale arutelus

  • Lemmi Kann, Ettevõtlusblog Ernst & Young

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Vabaned rutiinsest paberitööst ja saad pühendada oma aja inimestele!

Me usume, et tarkvara peab kiirendama ja lihtsustama tööd ning vältima inimlikke vigu. Et seda saavutada palgaarvestuses, on mõistlik teha arvestus samas programmis, kus on selle aluseks olevad andmed – palk, koormus, puhkused, haiguslehed, lisatasud, töögraafikud jne.

Dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem

Ellrex digidoc on ettevõtte dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem mis on eraldatud raamatupidamise programmist.

Valdkonna tööpakkumised

PLAYTECH ESTONIA OÜ is hiring a SENIOR ACCOUNTANT in Tartu

Playtech Estonia OÜ

04. jaanuar 2019

Uudised

Tööriistad