Efektiivsus ja kulude kokkuhoid ühinemise teel

Majanduskasvu tingimustes loodud äriühingute kontserni efektiivsust ja kasumlikkust annab märkimisväärselt kasvatada ühingute ühendamise teel, kommenteerib advokaadibüroo SORAINEN.

Kiire majanduskasvu tingimustes jagasid ettevõtjad kontserni siseselt oma tegevusalasid erinevate äriühingute vahel. Müügitööga tegeles kontserni üks ühing, tootearendusega teine, hooldusteenuseid pakkus kolmas. Igal ühingul olid iseseisvad kapitali- ja netovaranõuded, finantsaruandluskohustus ja juhatus. Dubleerivaid funktsioone oli teisigi. Tuleb tuttav ette?

Tänases majandusolukorras, kus turud on suures mahus kokku tõmbunud, seisavad paljud ettevõtjad küsimuse ees, kas mitme ühingu vahel jagatud tegevus on optimaalne, et püsida konkurentsis ja ellu jääda. Siin tasub mõelda ühinemise peale. Ühinemise kasuks tasub otsustada, kui kahe või enama ühingu koos tegutsemisega saavutatakse efektiivsuse kasv. Mitte vähem oluline ei ole ka kulude kokkuhoid, mida üldjuhul ühinemise tulemusel ka saavutatakse.

Teema aktuaalsust kajastab kas või eilses Äripäevas ilmunud artikkel, milles kirjeldatakse, kuidas Tere AS saavutab oma tootmisüksuste arvu vähendamisega märkimisväärse kokkuhoiu. Nimetatud artikli andmetel toimus Tere AS-i kohukeste tootmine Kose tehases, kohupiima tootmine aga Viljandi tehases. Sulgedes Kose tehase ja kolides selle tootmise Viljandisse, saavutab ettevõtja olulise kokkuhoiu muuhulgas transpordikuludelt, samuti tööjõu kuludelt.

Millised on kasutegurid, mida on võimalik ühinemise kaudu saavutada?

- Efektiivsus juhtimises ning halduskulude kokkuhoid. Koondades erinevad tegevussuunad ühtse juhtimise alla, võib saavutada olulise kokkuhoiu juhtimiskuludes. On võimalik likvideerida kattuvad pädevused, lihtsustada juhtimisstruktuuri, vähendada juhtorganite ja nende liikmete arvu ning seeläbi juhtimiskulusid.

- Tegevuskulude kokkuhoid. Koondades ettevõtete erinevad funktsioonid ja tootmisüksused ühte ühingusse, on võimalik saavutada kokkuhoid tegevuskuludes, optimeerida töötajate arvu ja suunata vabanevaid vahendeid näiteks tootearendusse.

- Oskusteabe koondamine ja jagamine. Ühendatud organisatsioon võimaldab paremini panustada oluliste äriüksuste omavahelisse koostöösse, näiteks siduda omavahel tihedamalt tootearenduse ja müügitöö.

- Rahaliste vahendite efektiivsem kasutus. Äriühingute ühendamisel kaob vajadus hoida mitme ühingu netovara seaduses nõutud tasemel ja koostada iga ühingu kohta eraldi finantsaruandlust. Ühtse juhtimise all olevas ühingus on võimalik kiiremini suunata rahalisi vahendeid valdkonda, kus seda hetkel kõige enam vaja on.

- Suureneb usaldusväärsus. Ressursside ühendamine muudab ühinguga suhtlemise koostööpartnerite ja klientide jaoks mugavamaks, ühinemise tulemusena muutub ühing suuremaks, tugevamaks ning seeläbi usaldusväärsemaks.

- Kaob vajadus paljudeks kontsernisisesteks tehinguteks ning toimub kokkuhoid sellega seonduvate kulude arvelt (nõustamiskulud, maksud).

Ühinemise juriidiline pool võrdlemisi lihtne

Ühinemise juriidiline vormistamine ei ole väga pikk ja aeganõudev protsess. See algab ühinevate ühingute juhatuste poolt notariaalse ühinemislepingu sõlmimisega. Meeles tasub pidada, et ühinemislepingust tulenevad õigused ja kohustused tekivad siiski alles pärast lepingu heakskiitmist kõikide ühinevate ühingute osanike või aktsionäride poolt. Selleks esitavad ühinevate ühingute juhatused oma osanikele või aktsionäridele ülevaate ühinemise õiguslikest ja majanduslikest tagajärgedest, samuti selgitavad osade või aktsiate asendussuhet ning juurdemaksete suurust, kui juurdemakseid tehakse. Ema-tütre ja sõsarettevõtjate ühendamisel on enamasti võimalik loobuda osade või aktsiate asendamisest ühinemise käigus, mis muudab ühinemise veelgi lihtsamaks ja odavamaks.

Peale ühinemislepingu heakskiitmist osanike/aktsionäride poolt, peavad ühinevate ühingute juhatused ühinemise äriregistrisse kandmiseks esitama äriregistrile avaldused. Ühinemise äriregistrisse kandmisega läheb kogu ühendatava ühingu vara üle ühendavale ühingule ning ühendatav ühing loetakse lõppenuks. Ühinemisprotsessi sujuva kulgemise korral on võimalik ühinemine äriregistrisse kanda 2-3 kuu möödudes ühinemislepingu sõlmimisest.

Artikli autorid on Risto Agur, advokaadibüroo SORAINEN vandeadvokaat ja
Katrin Altmets, advokaadibüroo SORAINEN jurist

Osale arutelus

  • Lemmi Kann, Advokaadibüroo SORAINEN blog

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem

Ellrex digidoc on ettevõtte dokumentide haldus- ja arhiveerimise süsteem mis on eraldatud raamatupidamise programmist.

Paindlik NOOM pakub erilahendusi

Üks korralik majandustarkvara on kohaldatav Teie ettevõtte soovide ja vajadustega. Astro Balticsi loodud majandustarkvaraga NOOM saate kindlad olla, et tarkvara suudab kaasas käia kõikide erisoovidega, mis Teie ettevõtte arenedes võivad tekkida.

Valdkonna tööpakkumised

RICKMAN TRADE OÜ otsib PEARAAMATUPIDAJAT

Rickman Trade OÜ

23. september 2018

TALOT otsib PEARAAMATUPIDAJAT

Talot AS

30. september 2018

BALTIC CONNEXIONS OÜ otsib OSTUASSISTENT-RAAMATUPIDAJAT

Baltic Connexions OÜ

28. september 2018

Uudised

Tööriistad