Investor pole loll ehk mis tagab eduka IPO

Kui Eesti Telekom eelmisel aastal teatas, et otsustab börsilt lahkuda, tekitas see uudis Tallinna Börsis pehmelt öeldes paanikat. Tegu oli ju ikkagi ettevõttega, mis moodustas börsi käibest kolmandiku.

Kui Eesti Energia oma börsiplaanidest teatas, hingati City Plaza börsiruumides kergendatult.

Just teatas oma huvist börsil aktsiaid noteerida ka Premia Foods.

Tundub, et ettevõtted on sellise kapitali kaasamise vastu hakanud aina enam huvi tundma. IPO korraldamine võib aga olla keerulisem kui esmapilgul tundub.

IPO-t ehk aktsiate avalikku emissiooni kasutatakse eelkõige laienemisplaanide elluviimiseks, või riskikapitali väljumisstrateegiana.

Ernst & Young on rääkinud üle 300 institutsionaalse investoriga, et tuvastada, mis teeb ühest IPO-st eduka IPO. Siin on kokkuvõte investorite soovitustest:

Alusta ettevalmistustega varakult
? Vähemalt aasta enne noteerimist võiks ettevõte juba tegutseda nagu börsil olev firma

? Ettevalmistusprotsessi tuleb panustada olulisel määral ressursse (finantsaruandluse seadistamine, investoritega suhtluse väljatöötamine jne.).

? Tuleb teadvustada IPO-ga kaasnevat ajakulu ning väga põhjalikku avalikku kontrolli.

Ole konkurentidest parem oluliste näitajate poolest
? Investorid otsustavad IPO-l osalemise keskmiselt 60% ulatuses finantsnäitajate põhjal (võlakoorma suurus, omakapitali tootlus, müügi ja ärikasumi kasv jne.).

? Investorite otsuseid mõjutavad ka ettevõtte juhtkonna pädevus, usk strateegiasse ja selle teostusse ning brändi tugevus.

? Tähtis on osata ettevõtte strateegiat investoritele
maha müüa.
Analüüsi erinevaid kapitali kaasamise alternatiive
? Kaaluda tasub kindlasti ka ettevõtte osalist müüki näiteks strateegilisele investorile. Samuti on võimalik private placement või võimalusel lihtsalt laenamine.

? Strateegiline müük on kindlasti lihtsam ja vähem töömahukas kui IPO.
Enneta investorite võimalikke muresid

? Parandama peaks ettevõtte ärioperatsioone ning vajadusel lihtsustama organisatsiooni struktuuri. Samuti on tõenäoliselt ettevõtte üldjuhtimist vaja tugevdada mõne kompetentse (näiteks eelneva IPO kogemusega) juhiga.

? Varakult tuleks tegutseda raamatupidamislike küsimustega (varade ümberhindlus, konsolideerimised, müügitulu arvestus jne.).

Kui IPO ise kestab keskmiselt 90 kuni 120 päeva, siis selle ettevalmistamisele kulub vähemalt aasta ning esimese börsipäevaga ei kao IPO-ga seotud kohustused kuskile. Seega isegi kui finantskliima ei tundu IPO jaoks mingil ajahetkel mõistlik, siis võib just olla õige aeg alustada planeerimisega ja ettevalmistusega, et turgude paranedes olla kõige paremal löögipositsioonil.

Kokkuvõttes on IPO protsess edukate ettevõtete jaoks struktureeritult juhitud inimeste, protsesside ja kultuuri ümberkujundamine, mitte ühekordne finantseerimissündmus.

Artikkel põhineb Ernst & Young-i uuringul „Funding for growth, exploring options – IPO readiness, 2009“

Artikli autor on Ernst & Young Baltics ASi tehingute nõustamise osakonna vanemkonsultant Robert Vahur
 

Osale arutelus

  • Lemmi Kann, Ettevõtlusblog Ernst & Young

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Parima juhtimisaruandluse ja automatiseeritud raamatupidamisega majandustarkvara Suno365

Columbus Eesti on toonud turule uue täisfunktsionaalse majandustarkvara Suno365. Tegu on pilvepõhise ja kuutasulise majandustarkvaraga (ERP) ettevõtetele, kes hindavad kaasaegseid lahendusi taskukohaste kuludega.

Majandustarkvara RAPID

Tarkvaraga RAPID saate korraldada keskmise või väikese ettevõtte raamatupidamise ja majandusarvestuse - laoarvestus, palgaarvestus, teenindus, üüriarvestus, jm. RAPIDi tasuta versiooniga saab töö tehtud üksikettevõtja, alustav ettevõte või mittetulundusühing.

Valdkonna tööpakkumised

PLAYTECH ESTONIA OÜ is hiring a SENIOR ACCOUNTANT in Tartu

Playtech Estonia OÜ

04. jaanuar 2019

Uudised

Tööriistad