Reklaam Google’is ebaseaduslik ja sina vastutad?

Maailma suuremate uudistekanalite uudisekünnise ületas hiljuti Euroopa Kohtu lahend populaarse otsingumootori Google ja tuntud luksuskaupade tootja Luis Vuitton Malletier vaidluses, kus viimane süüdistas Google’it oma kaubamärgiõiguste rikkumises.

Kohtu otsus mõjutab kõiki, kes kasutavad või plaanivad kasutada Google AdWords teenust oma kaupade ja teenuste reklaamimiseks. Kohus leidis, et kui reklaamija valib Google AdWords teenust kasutades märksõnaks võõra kaubamärgi ja sellega Internetikasutajaid eksitab, võib olla tegemist kaubamärgiõiguste rikkumisega.

Interneti tormiline areng on andnud ettevõtjatele uusi võimalusi ennast ja oma kaubamärke tarbijatele nähtavamaks teha. Üheks selliseks võimaluseks on reklaamimine Interneti erinevate otsingumootorite kaudu. Google’i poolt pakutav AdWords viitamisteenus on analoogsetest üks populaarsemaid. See võimaldab reklaamijal valida märksõnad, nii et kui Internetikasutajad sisestavad vastava märksõna Google’i otsingumootorisse, kuvatakse vastusena ka viited reklaamijale ehk nn sponsoreeritud viited. Üldjuhul paiknevad sponsoreeritud viited eespool tavalisi otsingutulemusi.

Peamiselt kasutatakse selliste märksõnadena kaupa või teenust kirjeldavaid sõnu nagu „lastekaubad“, „ehitus“ jms. Üha sagedasemad on aga juhtumid, kui märksõnana kasutatakse kaubamärki, mis ei kuulu reklaamijale. Tulemus – kaubamärgiomanik toksib oma kaubamärgi Google’i otsingumootorisse ja näeb, et koos tema kaubamärgiga seotud otsingutulemustega, või õigemini enne neid, kuvatakse viide hoopis konkurendi kodulehele!

Kaubamärgiomaniku jaoks seisneb probleem selles, et tarbija, kes on otsustanud tema kaubamärgi kohta Internetist Google’i abil infot otsida, võib jõuda hoopis konkurendi veebilehele. Selle tulemusena jääb kaubamärgiomanik ilma kliendist ja kaotab raha. Konkurent lõikab aga kasu sellest, et tarbijale oli teise ettevõtja kaubamärk tuttav. Kaubamärgiomanik võib vähemalt osaliselt korstnasse kirjutada ka märgi tutvustamiseks ja tarbija teadvusse jõudmiseks tehtud investeeringu. Teisalt, mis võiks olla teadlikul ja mõistlikult tähelepanelikul tarbijal selle vastu, kui enne ostuotsuse tegemist pakutakse talle võimalikult laia valikut.

Kaubamärgiseadused nii Eestis kui mujal annavad kaubamärgiomanikule ainuõiguse kaubamärgi kasutamiseks kaupadel ja teenustel, mille suhtes märk on kaitstud (s.o registreeritud või üldtuntud).

Siit kerkib üles rida küsimusi:

1. Kas Google AdWords teenuse raames võõra kaubamärgi valimine märksõnaks on üldse kaubamärgi kasutamine seoses reklaamija kaupade ja teenustega?

2. Kas selline kaubamärgi kasutamine on lubatud ja kaubamärgiomanik peab seda taluma või on tegemist kaubamärgiõiguste rikkumisega?

3. Kui tegu on rikkumisega, siis kes vastutab – kas Google kui AdWords teenuse pakkuja või reklaamija?

Euroopa Kohus selgitas, et reklaamija, kes ostab Google’ilt viitamisteenust ja valib märksõnaks teisele isikule kuuluva kaubamärgi, teeb seda kahtlemata eesmärgiga, et otsingutulemustes kuvataks reklaamlink, mis suunab veebilehele, kus pakutakse müügiks tema kaupu ja teenuseid. Seega kasutab reklaamija oma kaupade ja teenustega seoses võõrast kaubamärki majandusliku kasu saamise eesmärgil.

Samuti leidis kohus, et selline kaubamärgi kasutamine võib Internetikasutajaid eksitada ja kaubamärgiomanikel on õigus keelata reklaam, millest võib järeldada, et reklaamija ja kaubamärgiomanik on majanduslikult seotud. Samuti võib keelata reklaami, mille puhul Internetikasutajal ei ole võimalik kindlalt veenduda reklaamija ja kaubamärgiomaniku vahelise seose puudumises.

Kohtu hinnangul võib ainuüksi fakt, et kaubamärgi sisestamisel otsingumootorisse kuvatakse vastuseks reklaam, jätta mulje nagu oleks reklaamija ja kaubamärgiomaniku vahel seos.

Vastuseks vastutust puudutavale kolmandale küsimusele, on lugeja ilmselt juba aru saanud, et Google ei vastuta AdWords viitamisteenust pakkudes kaubamärgiõiguste rikkumise eest. Ta võib jätkata kaubamärkidega kattuvate märksõnade „müüki“ reklaami tellijatele. Küll aga vastutab reklaamija, kes võõra kaubamärgi endale märksõnaks valib ja Internetikasutajaid oma reklaamiga eksitab.

Kõnealune lahend on üks esimesi, mis kujundab küberkeskkonnas kaubamärkide kasutamise reegleid. Kõigepealt soovitame turundusinimestel, kes juba Google AdWords teenust kasutavad, valitud otsingusõnad üle vaadata.

Lisaks soovitame selle kohtulahendi valguses kaubamärgiomanikele jälgida oma kaubamärkide kasutamist Internetis kolmandate isikute poolt ja reageerida rikkumistele, juhtides otsingumootorite haldajate tähelepanu lubamatule tegevusele ning nõudes reklaamijatelt rikkumise lõpetamist.

Artikli autorid on Kaupo Lepasepp, advokaadibüroo Sorainen partner ja Indrek Eelmets, advokaadibüroo Sorainen patendivolinik

Osale arutelus

  • Lemmi Kann, Advokaadibüroo SORAINEN blog

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Tarkvara

Vabaned rutiinsest paberitööst ja saad pühendada oma aja inimestele!

Me usume, et tarkvara peab kiirendama ja lihtsustama tööd ning vältima inimlikke vigu. Et seda saavutada palgaarvestuses, on mõistlik teha arvestus samas programmis, kus on selle aluseks olevad andmed – palk, koormus, puhkused, haiguslehed, lisatasud, töögraafikud jne.

Majandustarkvara RAPID

Tarkvaraga RAPID saate korraldada keskmise või väikese ettevõtte raamatupidamise ja majandusarvestuse - laoarvestus, palgaarvestus, teenindus, üüriarvestus, jm. RAPIDi tasuta versiooniga saab töö tehtud üksikettevõtja, alustav ettevõte või mittetulundusühing.

Valdkonna tööpakkumised

PLAYTECH ESTONIA OÜ is hiring a SENIOR ACCOUNTANT in Tartu

Playtech Estonia OÜ

04. jaanuar 2019

Uudised

Tööriistad