Mida teevad edukamad ettevõtted teistmoodi?

Paljud ettevõtted on leidnud, et praegune aeg on sobiv suuremate muudatuste ettevõtmiseks ja äritegevuse restruktureerimiseks. Kuid mis peaksid olema esimesed prioriteedid restruktureerimisel?

Sellele küsimusele vastamiseks oleks mõistlik uurida, missugustele valdkondadele keskendumine eristab edukamaid ettevõtteid vähem edukatest. Ernst & Young-i tehingutenõustamise osakonna juhtivkonsultant Lili Kirikal teeb kokkuvõtte hiljutisest uuringust selgunud mõnevõrra üllatavatest leidudest sel teemal.

Esimesed mõtted seoses restruktureerimisega seostuvad finantsteemadega – näiteks kulude kokkuhoid, käibekapitali juhtimine, võlakoorma ümberkorraldamine, (oma)kapitali kaasamine jne. Kuid allpool olen käsitlenud hoopis strateegilisi teemasid, sest kulusid kokku hoides tekib oht, et strateegilised küsimused unustatakse ära või lükatakse edasi, kuigi just strateegilised otsused saavad olla pikaajalise edu aluseks.

Intervjuud 876 juhtival positsioonil isikuga aitasid identifitseerida 8 prioriteetset valdkonda, mis eristasid ettevõtteid, mille EBITDA kasv oli üle 5% nendest, mille kasv oli väiksem või negatiivne. Allpool toon välja huvitavamad leiud kahest valdkonnast, kus erinevus oli kõige suurem – äritegevuse ulatuse optimeerimine ning juhtkonna oskuste tugevdamine.

1. Äritegevuse ulatuse optimeerimine
Mõnevõrra üllatav on see, et valdkond, kus edukamad ettevõtted kõige rohkem ülejäänutest erinesid, oli äritegevuse ulatuse optimeerimine. Mida see tähendab?
Üks olulisi komponente selles valdkonnas on geograafilise haardeulatuse järjepidev optimeerimine, aga ka innovaatiline lähenemine uute turgude vallutamisel on oluline aspekt. Lisaks peab meeles pidama, et „turg“ ei tähenda mitte ainult riiki, vaid ka näiteks tarbijasegmenti.

Turgude katmisele mõeldes peaks ettevõtte omanik endalt küsima järgmisi küsimusi:
• Millised turud on meie jaoks olulised lühiajalises ja pikaajalises perspektiivis?
• Millistele turgudele on sisenenud meie konkurendid ja kuidas neil seal läheb?
• Kuidas meie lähenemine erineb meie konkurentide lähenemisest?
• Kas me oleme uurinud kõiki võimalikke teid oma eesmärkide saavutamiseks?
• Kui kaugele on arenenud meie mõtted seoses tegevusega pärast turule sisenemist?

Eesti konteksti panduna võib öelda, et paljudele Eesti ettevõtetele on välismaale laienemine vähemalt pikaajalises perspektiivis kindlasti oluline samm, kuna Eesti turg jääb ühel hetkel ikka liiga kitsaks.

2. Juhtkonna oskuste tugevdamine
Teiseks kõige olulisemaks valdkonnaks oli juhtkonna oskuste tugevdamine. See tähendab peamiselt juhtival positsioonidel olevate inimeste oskuste mitmekesistamist. Näiteks tuleks jälgida, et ettevõtet ei juhiks ainult ühe valdkonna kompetentsiga inimesed vaid et juhtkonna moodustaksid erinevate oskustega isikud (tootmine, turundus, finants, jne). Eestis tehtavatel restruktureerimistel jääb tihtipeale juhtkond täpselt samaks kui enne, kuid see võib tähendada, et ettevõtete omanikud alahindavad mitmekesise juhtkonna tähtsust ettevõtte edus.

Teemad, millele mõelda, oleks järgmised:
• Millest koosneb praeguse juhtkonna kogemustepagas? Kui paljud on tulnud ettevõtte seest, kui paljud samast tööstusharust?
• Kui mitmekesine on praegune juhtkond?
• Milliseid samme me võtame ette, et juhtkonda mitmekesistada?
• Milliseid muutusi on vaja otsuste tegemise protsessi, et paremini arvesse võtta erinevaid nägemusi ja erinevate valdkondade inimeste kogemust?

Mida nendest leidudest järeldada? Eesti ettevõtted võiksid kindlasti mõelda sellele, et lisaks kulude kokkuhoiule ning pankade ja hankijatega läbirääkimisele on praegu hea aeg teha vajalikke muutusi ettevõtte strateegilises positsioonis. Põhjalike strateegiliste muutuste tegemine võib olla organisatsioonile raske ning seetõttu võiks selliseid muutuseid teha pigem praegu, kui turuolukorra tõttu on ettevõtted tervikuna paindlikumad kui kunagi varem.

Viidatud uuringuga „Lessons from change – Findings from the market“ („Õppetunnid muutustest – järeldused turukeskkonnast“), mis on läbi viidud Ernst & Young-i ning The Economicst Intelligence Unit-i koostöös, on võimalik tutvuda Ernst & Young’i kodulehel www.ey.com/ee .

Artikli autor on Ernst & Young-i tehingutenõustamise osakonna juhtivkonsultant Lili Kirikal.

Osale arutelus

  • Lemmi Kann, Ettevõtlusblog Ernst & Young

Toetajad:

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Raamatupidajat sotsiaalmeedias

RSS
Palgakalkulaator
Maksuvabastus (kuu)
Maksuvabastus (aasta)

Toetajad:

Veebiseminarid 24/7

Valdkonna tööpakkumised

Uudised

Tööriistad